View Single Post
Sitat av etse Vis innlegg
Hele poenget handler om å misnke forskjellene - ikke fjerne de helt. Dette betyr selvfølgelig ikke at alle skal kunne ha 4 sportbiler, 3 yacher og 2 hytter på fjellet - mer om at alle skal kunne ha de samme mulighetene og få dekket basisbehovene via muligheter til skolegang, et sted å bo og samtidig ikke trenge å bekymre seg over om de får middag hver dag, eller være redd for å bli syk fordi de ikke har råd til sykehus. .
Vis hele sitatet...
De aller fleste i Norge har allerede dekket basisbehovene sine og litt til. Dette vil ikke forandre seg med FRP. Det du egentlig sier at du mener at alle skal ha like mye luksusgoder noe som er en helt annen problemstilling.

Sitat av etse Vis innlegg
I tillegg handler det om at man mener at en lærer er like mye verd som en jurist. De gjør begge en viktig jobb for samfunnet - selvfølgelig vil det være litt "supply and demand", men forskjellene trenger ikke være så kjempe store.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du egentlig vet hvor mye en lærer tjener i snitt i forhold til en jurist. (Mulig du kun leser i avisene om de som tjener veldig bra)

http://www.karrierestart.no/lonn-og-...e-yrker-i-2012

Lærere tjener mer enn nok til å leve et veldig godt liv. Eller mener du nok en gang at de også burde ha enda mer luksusgoder?

Sitat av etse Vis innlegg
I tillegg "slabbedasker som gjør ingenting", spar deg. Det er utrolig få som sitter på rompa hele dagen og gjør ingenting uten å ha en god grunn for det. Jeg har selv stor tro på at folk flest faktisk ønsker å bidra og trenger å ha noe fornuftig i hverdagen som de bruker tiden sin på - ellers blir de deprimerte. Med andre ord: jeg tror folk egentlig faktisk ønsker å jobbe, og på den måten bidra til samfunnet. Spesielt når det er såpass vanskelig å snylte til seg penger.
Vis hele sitatet...
Jo, det finnes en stor mengde mennesker som ikke gidder å jobbe selv om de kan det. Tror du virkelig det er tilfeldig at Norge har høyest sykefravær, høyest andel uføretrygdede osv.? Det skyldes KUN at vi har alt for gode trygdeordninger.

Det er dessverre også slik at det er flere og flere unge som faller utenfor. Jeg gruer meg rett og slett til dagens ungdom skal ta over dette landet.

Sitat av etse Vis innlegg
Videre, hva med han fyren som jobbet som håndverker og ved et uhell fikk seg en skade som gjør han ikke kan jobbe. Burde han ha et mye dårligere liv enn de andre, fordi han fikk en fysisk skade som hindrer han i å jobbe og få inn intekt? Og hva med de med ulike psykiske plager som hindrer dem i å jobbe - fortjener ikke disse også verdige liv?
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om at de som faktisk er syke og uføre skal få et dårligere liv. Dersom alle som "faker" sykdom osv. kom seg i jobb kunne man faktisk økt trygden til de som virkelig fortjente den.