View Single Post
Sitat av Marr Vis innlegg
@etse, @taurean

Jeg tolket vel Clutchwire sitt innlegg feil. Jeg fikk inntrykket av at han snakket om et klasseløst samfunn. Jeg er enig i veldig mye av det du skriver. Folk burde så absolutt ha de samme mulighetene som andre, men om man selv velger å jobbe ekstra mener jeg at man burde få nyte godt av det. Jeg er på ingen måte mot velferdsstaten, og det vel ingen av de store partiene heller.
Vis hele sitatet...
klasseløst samfunn er vel for mange en drøm og et utopi. Noe man gjerne ønsker, men man vet det er vanskelig eller umulig i praksis - så derfor går man for tilnærminger hvor man heller sier "alle har det bra, enkelte har det bare litt bedre".

Du har rett i at ingen partier ønsker å fjerne velferdstaten - men mange vil gjøre ulike endringer. Så spørsmålet er for mange hvilke endringer de ønsker. Personlig er jeg redd for at FRP kommer til å gå til angrep mot de såkallte snylterene, siden det er noe som vil være veldig populært blandt mange i deres velgerkrets - problemet her er bare at jeg er redd for at dette vil gå utover folk som har legitime grunner til at de må få hjelp, og at en prosess som allerede er vanskelig blir enda vanskeligere.

I tillegg vil mange partier se på større grad av privatisering, noe som blir kritisert av mange enten fordi de er redd for at det kan gi et større klasseskille i samfunnet, f.eks. ved mer privatisering av skolene vil man kunne få samfunn hvor de rike har råd til å sende barna sine på egne skoler, som kanskje er bedre enn de offentlige - og dermed vil disse barna ha et mye bedre utgangspunkt når de blir eldre. Dermed blir det også vanskeligere for barn å gjøre "klassehopp". Det vil si at det blir vanskelig for barn av arbeiderklasse-foreldre og ta en utdanning som gjør at de blir en del av den "øvre-middelklasse".