View Single Post
Det er veldig mange programmer jeg bruker nesten hver dag. I denne listen har jeg droppet de vanligste programmene som "alle" bruker, slik som Word, Skype, VLC, o.l., men fokuserer heller på litt mer ukjente programmer. Alle programmene er gratis, hvis ikke annet er spesifisert:

Bilde
Paint.net
Gratis bildebehandlingsprogram med veldig mange redigeringsmuligheter. Anbefaler å innstallere BoltBait's Plugin Pack, mye snadder der!

Easy Thumbnails
Om du også er i en situasjon av at du ofte trenger å lage thumbnails av flere hundre bilder, så er dette redningen! Programmet er enkelt å bruke og jobber forholdsvis kjapt (selv på min gamle pc).


Tekst
ReNamer
Gir deg all verdens muligheter til å forandre filnavn, f.eks. legge til prefiks, fjerne visse tegn, forandre store/små bokstaver, osv. Det beste er at den kan gjøre dette med mange filer på en gang.

TextCrawler
For å sitere nettsida: "This cool utility enables you to instantly find and replace words and phrases across multiple files and folders. It utilises a powerful Regular Expression engine to enable you to create sophisticated searches, preview replace, perform batch operations, extract text from files and more." Har spart fantastisk mye tid ved å bruke dette programmet!

John the Ripper
Kjekt program om en tilfeldigvis skulle ha noen passord-hashes liggende.


Video
WinFF
WinFF er et grafisk brukergrensesnitt for ffmpeg. Konverterer det meste av video- og lydfiler!

DVD Shrink
Flott program til å kopiere dvder med! Har mulighet til å fjerne menyer, reklamer og ekstramateriale, og kan komprimere filmen til å passe på f.eks. en DVD-5. Anbefaler i tillegg denne registerutvidelsen, som legger til "Shrink it!" som et alternativ i autokjørmenyen til dvder.

HandBrake
Bruker dette programmet mye sammen med DVD Shrink. Mens DVD Shrink gir deg en VIDEO_TS-mappe, kan HandBrake konvertere denne om til én enkeltfil, som f.eks. MP4. (Motsatt vei anbefaler jeg ConvertXtoDVD, ikke gratis.) Handbrake har også en del forhåndsinnstillinger lagt inn for kjente plattformer, som blant annet iPhone og iPod.


Lyd
MuseScore
Siden jeg studerer klassisk musikk, er det nødvendig med et noteskrivingsprogram. På de fleste konservatorier er det Sibelius eller Finale som rår, men selv velger jeg å bruke dette gratis alternativet (mest fordi pcen min ikke klarer å kjøre Sibelius...) Kan eksportere til de andre programmene via musicxml.

EarMaster
Et flott verktøy (ikke gratis) for å trene hørelære. Lett å bli bedre på gjenkjenning av intervaller, forskjellige skalaer, akkordprogresjoner, osv. Har mulighet for å koble til mikrofon, slik at man kan synge inn svarene. Anbefaler dette, siden man lærer mye bedre ved å faktisk bruke stemmen!

Audacity
Enkel lydredigering, som å for eksempel klippe et konsertopptak opp i flere spor, fade inn/ut, osv. For støtte for eksportering til mp3, må man innstallere lame_enc.dll.

Sharepod
Programmet som gir deg den fleksibiliteten du ikke får i iTunes. Gir deg mulighet til å kopiere musikk både til og fra iProdukter, og på kryss og tvers av forskjellige maskiner.


Spill
Pandemonium!
Det er kun ett eneste spill jeg mener er verdt å spille, og det er Pandemonium! Det er riktignok ikke gratis, men å betale 35 kroner for tidenes spillopplevelse er alt annet enn dyrt! Anbefaler å kjøpe fra linken ovenfor (Good Old Games), siden det da funker på nyere datasystemer.