View Single Post
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Hva slags filter brukte du?
Har lenge hatt lyst til å ta samme bilder av sola som av månen, men har ikke funnet egnet filter, har spurt i forskjellige fotobutikker, men er liksom ingen som kan gi et skikkelig svar.
Har også forsøkt å google, men blir ikke helt klok på det heller.
Har også vært på foredrag om bruk av filter, men han karen tok primært naturbilder/landskapsbilder og hadde ikke noe godt svar på filter for å ta bilde av sola.
For å ikke svi øynene er man egentlig nødt til å bruke live view, men er også en fare for å svi bildesensoren.

Tok et bilde av solformørkelsen for noen år siden, da var det ganske overskyet, så klarte å få noen halvveis bilder når jeg brukte raskeste lukketid (1/8000) og maks blender (tror det var F22), men har veldig lyst til å ta noen skikkelige solbilder.
Vis hele sitatet...
Husker ikke hva filteret het, kjøpte det på nettet som løse ark og mekket til noe pappgreier som passet til teleskopet og kameraet.

Live view, altså sånn at du ser på skjermen og ikke gjennom linsa? Det har ikke jeg på kameraet, så måtte ha filter. Man får vel uansett ikke fanget opp solflekker og sånne "slynger" uten det.

Ser for meg at lysmåleren eller bildesensoren eller noe kan bli ødelagt også ja, har opplevd at det kommer klikkelyder av og til bare av å ta motlysbilder i snøen.