Tråd: AstraZeneca
View Single Post
Sitat av etse Vis innlegg
Det handler egentlig om at vi mennesker er veldig dårlige til å analysere risiko og forstå risikoen selv om vi vet tallene. Å gå over veien eller kjøre bil føles trygt - mens det å ta en vaksine føles skummelt for mange. I bunn og grunn handler det ikke om den faktiske risikoen man utsetter seg for - men om hvordan hjernen vår tolker risikoen.

Vi er ofte villige til å ta større risiko (og vurderer det gjerne som tryggere) om vi enten føler at vi har en form for kontroll over situasjonen selv - eller om det er et valg som innebærer å ikke gjøre noe. (det er skumlere å ta et valg som gir en risiko, enn å la være selv om det da utsetter deg for større risiko).

Derfor vil din egen risikovurdering rundt slike ting være feil - og man burde prøve å stole litt på de som har regnet på sannsynlighetene. Og så prøve å ta det valget som utsetter deg, og de rundt deg, for minst risiko. Man burde helst ikke ta slike valg basert på frykt og hva man føler er rett.
Vis hele sitatet...
Den uthevede setningen er hovedproblemet her. Du antar at jeg tar feil når du ikke en gang vet hvilke personlige forutsetninger jeg har.
Risikobildet vil være forskjellig fra person til person.
Eksemplene du nevner er heller ikke særlig relevante. I trafikken kan du redusere mye av risikoen selv, tilogmed alderen din spiller inn her. Så hva som virker feil for deg, er ikke nødvendigvis feil for meg.

Ett annet aspekt her er at de fleste ikke er i mot vaksinene generelt, men skeptiske til astrazenica. Og det må være lov å være skeptisk, det burde faktisk vært påbudt.
For det er ikke til å stikke under en stol at det både var og er usikkerhet rundt denne vaksinen, ikke bare blant lekfolk men også blant eksperter.