View Single Post
@thihihhi har da aldri påberopt å være ekspert på lyd, som jeg skriver er jeg entusiast når det gjelder lyd - ikke ekspert. Jeg har lært av feile og prøve metoden sammen med andre folk med samme hobby. Teoretisere, bygge, lytte, bygge om, lytte, endre osv. Merk at jeg skrev fartstid - ikke ekspert. Altså har jeg lyttet til musikk i mange formater på bredt utstyr. Med varierende resultat og det er rimelig trivielt å konstantere om et eller flere instrument ikke er hørbart når en bytter komponenter. Trenger ikke måleutstyr til det. Er bare å lukke øya, nyte musikken. Lytte og kose seg. Var det noe i miksen som ikke kom frem eller kom frem godt nok kontra annet utstyr? Da har du funnet en forskjell. Og helt uten annet utstyr enn ved å bruke ørene.

Om du ønsker å teste ører og anlegg så anbefaler jeg høyoppløst musikk, det er flere kilder enn tidal. Spill på utstyr du kjenner, test på mobil, pc, på stereo hjemme og hos bekjente. Og ikke glem og også teste høyoppløst musikk på utstyr som takler oppløsningen. Om du ikke hører noe forskjell så er det også greit. Men gitt at du faktisk husker å lytte og ikke bare samler ammunisjon på hvorfor dette er tullete og hvor målbart det er så tror jeg du vil bli overrasket. Eller så passer kanskje ikke ørene dine til akkurat dette. Og det er også helt greit.

Snake-oil, Placebo, Dunning-Kruger-effekten. Nå ruller jeg med øya og rister oppgitt på hodet. Plassering? Selvsagt. Møblering, demping. been there done that.

Om du ikke klarer å skille ekstern dac fra intern dac har du enten dårlig kilde, spiller komprimert eller så er du rett og slett bare en av de som ikke hører alle lyder som andre hører. Folk er forskjellige. Noen spotter det de jakter på langt hold, andre sliter selv om bikkja tar stand. Begge type jegere har sikkert en hyggelig tur på jakt men den med beste blikket kommer sannsynligvis hjem med fullere sekk enn de som knappest ser byttet selv om bikkja står.

Lyd er egentlig noe som passer dårlig som en diskusjon på et generelt forum. Så enig med deg at vi lar dette ligge. Jeg har ingen ambisjoner om å drive voksenopplæring, krangle om lyd eller i det hele tatt forsette selve diskusjonen om lyd. Du velger for deg og jeg for meg. Jeg var nok unøyaktig når jeg foreslo DAC, jeg burde ha avklart med ts hvilke kilder ts bruker for avspilling, om det feks er BT fra mobil, flac, youtube eller høyoppløst musikk. Lett å glemme at egne vaner ikke nødvendigvis også er andres vaner. Beklager det.