Tråd: Vaksinepress?
View Single Post
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Akkurat det samme tenker jeg om andre valg også ja, om noen velger å ikke gå på skole og få seg jobb med en gang de er 18-19 så tjener ikke det akkurat samfunnet. Men javel syns ikke vi skal gjøre dem til fiender eller prate dritt av den grunn. Om noen velger å ikke bli med i fotballklubben selv om alle andre gjør det så skal de få lov til det. Om noen ikke kommer på dugnad i nabolaget så betyr det ikke at man må være negativ mot den personen og hvis noen ikke tar vaksine så skal vi heller ikke jage dem. Mener jeg.
Vis hele sitatet...
Men jeg jager jo ikke folk? Jeg svarer i tråden til noen som laget en tråd spesifikt for å diskutere hvorvidt hans valg var egoistisk. Hvis naboen hadde stoppet meg og insisterte på å forklare hvorfor han av prinsipp ikke deltok på dugnader fordi det ikke gagner ham selv, så blir det jo litt rart å kritisere meg og hevde seg "jaget" for at jeg deler min mening om saken, blir det ikke? Jeg kritiserer ikke folk som dropper ut av skolen eller går på trygd heller, men folk som inviterer meg inn i en diskusjon om hvorvidt det er ok å ikke gidde å jobbe og heller snylte på velferdsordninger kommer til å få høre motargumenter.


Personlig føler jeg aldri at min mening er mer viktig en alle andre sin eller behøver spesialbehandling, men det er ikke nødvendig å presse folk til noe de ikke vil. Da er forsøk på opplysning en mer forsvarlig måte og fremme sin mening om hvilke valg som er en del av et nødvendig kollektivt ansvar.
Vis hele sitatet...
Jeg synes I all beskjedenhet bde jeg og andre har bidratt enormt med faktaopplysninger i akkurat denne saken. At vi også har moralske argumenter tror jeg dere får leve med, hvis dere ønsker å ha et samfunn der moral er en del av diskursen.


Og graden av hvor sterkt man mener noe varier, og folk kan velge og ikke gjøre noe uten at de er bombesikre og har 1000 grunner til hvorfor de ikke gjør det. Kritikken man gir til noe man er uenig i bør ikke være overdreven i forhold til hvor sterkt vedkommende mener det.
Vis hele sitatet...
Tilpasser vi ikke kritikken etter innleggene? Jeg vil påstå jeg svarer ganske annerledes når noen lufter en bekymring, enn når de erklærer gamlinger og sveklinger for verdiløse mennesker.

Uansett, samme hvor sterkt eller svakt man mener det, å ta vaksinen eller ikke er et ja/nei-spørsmål. Enten gjør man det, ellers gjør man det ikke. Jeg argumenterer for mitt syn, så for andre argumentere for sitt. Om de ikke kan eller ønsker det så er det greit for meg, men da får de slutte delta i diskusjonståder om det.
Sist endret av *pi; 30. september 2021 kl. 19:07.