Tråd: Vaksinepress?
View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Dere som er så opptatt av at ingen skal mene noe om hva andre velger... er det et konsistent syn dere har?
Vis hele sitatet...
Ja hvorfor skal det være så viktig for folk hva andre velger? Kanskje du ser på det å ta stilling til hvorvidt man skal ha vaksine eller ikke som en mega viktig sak. Kanskje noen andre, som ikke nødvendigvis er imot folk som tar den selv, ikke prioriterer det valget så høyt selv akkurat nå.

Akkurat det samme tenker jeg om andre valg også ja, om noen velger å ikke gå på skole og få seg jobb med en gang de er 18-19 så tjener ikke det akkurat samfunnet. Men javel syns ikke vi skal gjøre dem til fiender eller prate dritt av den grunn. Om noen velger å ikke bli med i fotballklubben selv om alle andre gjør det så skal de få lov til det. Om noen ikke kommer på dugnad i nabolaget så betyr det ikke at man må være negativ mot den personen og hvis noen ikke tar vaksine så skal vi heller ikke jage dem. Mener jeg.

Sitat av *pi Vis innlegg
Ønsker dere et samfunn der ingen noensinne diskuterer noe som har med moral å gjøre, der etikk ikke er en del av samfunnsdebatten? Isåfall, ok. Hvis ikke, hvorfor er det bare akkurat deres valg som skal være skjermet fra kritikk?
Vis hele sitatet...
Nei jeg ønsker ikke et slikt samfunn. Det er bra at vi prater om rett og galt. Eller at vi har visse normer og slikt, at man hjelper hverandre og alt det der.

Personlig føler jeg aldri at min mening er mer viktig en alle andre sin eller behøver spesialbehandling, men det er ikke nødvendig å presse folk til noe de ikke vil. Da er forsøk på opplysning en mer forsvarlig måte og fremme sin mening om hvilke valg som er en del av et nødvendig kollektivt ansvar.

Og graden av hvor sterkt man mener noe varier, og folk kan velge og ikke gjøre noe uten at de er bombesikre og har 1000 grunner til hvorfor de ikke gjør det. Kritikken man gir til noe man er uenig i bør ikke være overdreven i forhold til hvor sterkt vedkommende mener det. Kan ikke forvente at folk endrer mening av bare klage og syte lenge nok, snarere tvert imot
Sist endret av Bluesky_; 30. september 2021 kl. 18:27.