View Single Post
I praksis vet jeg ikke hvor lang rekkevidde statens klamme hand kan ha. Men ved gjeld og antakeligvis også ved en konkursbehandling så vil det være trivielt for myndighetene å få oversikt over bankinnskudd i norske banker, evt. fast eiendom du måtte eie, kjøretøy og båter. Det er primært på disse punktene staten er raskt ute for å sikre verdier.

Hvor god oversikt staten har over utenlandske kontoer vet jeg ikke. Store internasjonale aktører som paypal etc. har mest sannsynlig automatiserte rutiner på plass som rapporterer saldo etc feks årlig til myndighetene. Mens en liten lokal bank på andre siden av kloden neppe oppgir noe. Disse er vel kun pålagt og rapportere til sitt lands myndigheter og det er jo ikke alle land som utveksler slik informasjon med norske myndigheter. Såkalte skatteparadiser kalles vel det for en grunn, men som som en har sett tidligere så forekommer lekkasjer osv. Dog tror jeg ikke du har mye å frykte om summen er beskjeden eller relativt beskjeden.

Men for at de skal beslaglegge verdier eller tvangsselge hus skal du nok skylde en god sum penger uten å ha egne betalingsalternativer i overskuelig fremtid.
Vis hele sitatet...
Du der er jeg usikker, tror ikke det er en fastsatt minstesum gjelden må overstige eller at de prøver alle tenkelige alternativer først. Min forståelse av dette er at om du feks eier bolig og har udekket gjeld du ikke betaler eller har betalingsavtaler på så kan og skal evt. tvangssalg gjøres for å sikre kravet til kreditor. Som en anekdote kan jeg nevne at jeg har hørt at lånekassen fikk et hus solgt på tvangsauksjon for å dekke skarve 100 000 kr på et lån som ble oppsagt grunnet manglende betaling. Fyren som skyldte penger var i en periode tvangsinnlagt pluss inn og ut av psykiatrien og ute av stand til å ivareta egen økonomi og fikk tydeligvis ikke god nok hjelp mens han var innlagt.

Nå skjer jo ikke et tvangssalg veldig kjapt. Og den som skylder penger vil få svært mange muligheter til å ta seg sammen og få på plass avtaler. Det vil være svært mange purringer, trusselbrev osv før namsmannen involveres. Men går det først så langt at en bolig legges ut på tvangsauksjon så tror jeg ikke beløpet som skyldes behøver å være veldig stort. Rett eller galt, det vet jeg ikke. Men den som skylder penger har fått svært mange muligheter til å ordne opp før det går så langt som til tvangsauksjon.
Sist endret av _abc_; 14. desember 2019 kl. 10:13.