View Single Post
Sitat av Alge Vis innlegg
Ahh! Elsker forskjells behandling ass
Vis hele sitatet...
Du skjønner da vel selv at det er forskjell på en prikkfri borger som er kledd fra topp til tå til friluftsliv, og en "stereotypisk hasjis som labber rundt med hoodie og kniv", som gjerne er en kjenning av politiet. Hva er sannsynligheten for at sistnevnte er på tur til marka?

Siden du liker å sette ting på spissen:
* Børre har en håndfull promillekjøringsdommer og diverse annet snacks på rullebladet. Han får ikke ha førerkort selv om "alle andre" får det.
* Robin har flere dommer for misbruk av stoffer. Han får ikke bli lege/sykepleier/farmasøyt, selv om alle andre kan søke fritt.
* Peder er tatt i overgrep mot mindreårige, og får ikke jobbe i barnehage, selv om "alle andre" kan det.
* Kåre er en urokråke med masse saker om ordensforstyrrelse og er generelt kjent som en kuk. Han søker Politihøgskolen men blir avslått pga vandel, selv om han ellers har like gode forutsetninger til å gjennomføre som alle andre de tar opp.
* ...urettferdig? Eller kan forskjellbehandling være forståelig og kanskje til og med greit av og til?

Bottom line:
I sakene over, er det sammenlignet med ting "alle" normalt får gjøre. Å fly rundt med kniv uten aktverdig formål er det ingen som har lov til. Når du i tillegg er en kjenning av politiet og har rulleblad på deg, så må du rett og slett bare forvente at det håndheves litt strengere på deg.

Sitat av Alge Vis innlegg
Jøsse nammen da? prøver bare sette ting på spissen jeg. Men nå har det seg sånn at jeg akkurat hørte om en sak av en som ble stoppa med 2 digre kniver på seg (fyren hørte til et svært belastet miljø) politiet tok naturlig vis knivene fra han, men fikk de tilbake etter rettssak der retten ikke kunne knytte han direkte til miljøet i akkurat da, og situasjonen ble regnet som aktverdig formål fordi han sa han skulle flytte de fra A til B, noe som retten da trodde på. Så jeg vet ikke jeg? Lever jeg virkelig så mye i den naive fantasiverdenen som du påstår?
Vis hele sitatet...
Hvilken sak er dette? Link?