View Single Post
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Jeg ser for meg to tenkte veldig forskjellige (og fullstendig umulige) scenarioer, men som på hver sin måte begge tar for seg hva som skjer med lyset om man var i stand til å stoppe tiden.

Scenario 1: Man er utstyrt med et kamera som kan ta bilder kontinuerlig i 1 sekund, med en lukke/åpne-tid på 1 Planck-tid (som ville gitt 10^43 bilder). Kameraet har i tillegg en tilnærmet uendelig oppløsning, som gjør at man kan forstørre så mye man måtte ønske og er i stand til fange ett og ett foton om så.
Hva ville man kunne se dersom man spilte av dette i en hastighet der det ville kunne gi mening for oss, og hva vill man kunne se på ett enkelt bilde, om noe i det hele tatt (vile det bare blitt svart da lyset på denne tiden ikke rekker å reagere med noen ting)?

Scenario 2: Man er i stand til å stoppe tiden, men vil være upåvirket av alt hva det ville medføre og fortsatt være i stand til å bevege seg rundt å observere. Hva ville man kunne observere, om noe?


Jeg tenker at i scenario 1, vil bildene frem til at lyset når frem til kameraet være svarte/tomme, mens resten vil sammen kunne danne "levende" bilder.

I scenario 2 tror jeg alt ville vært svart/mørkt, men det vil vel i så fall si at lyset står stille, noe det ikke kan? Tiden derimot, kan stå stille i sorte hull? I og med at lysets hastighet er konstant, gjelder det selv om tiden står stille?

Jeg regner med at noen allerede har tatt for seg dette i en eller annen grad, men jeg fant ikke helt det jeg lette etter ved hjelp av google. Så om noen kan peke meg i retning av en dokumentar eller tekst som omhandler emnet, eller så nært man kommer, tar jeg gjerne i mot tips.
Vis hele sitatet...
1) Hva betyr det å forstørre et bilde slik at du du kan fange ett foton? Et kamera danner et bilde nettop ved å absorbere fotoner. Den eneste måten å se et foton er å absorbere det. Når du absorberer et enkelt foton vil du ikke ha noe bilde. Du vil i beste fall ha et bilde der èn piksel har en annen farge en resten av pikslene, som svarer til hvor fotonet traff. Det er verdt å nevne at vi allerede har teknologi for å måle enkeltfotoner (single photon detector), men vi kaller dem vanligvis ikke kameraer siden de ikke gir noen bilder, av grunnen nevnt ovenfor. Videre burde det nevnes at et kamera med perfekt oppløsning er teoretisk sett umulig per Heisenbergs uskarphetsrelasjon. Det er ikke bare at vi ikke klarer å lage et kamera med så høy oppløsning. Naturens fundamentale lover forbyr et slikt kamera.
2) Dette spørsmålet grenser til meningsløst, dersom du snakker om å faktisk observere naturen fremfor å studere ligningene som vi antar beskriver den med tiden holdt konstant. Hva vi sier vil avhenge av hvordan vi definerer at fysikken oppfører seg, og dette blir kun definisjoner fra vår side. Siden tiden ikke går vil ingen prosesser egentlig kunne skje. Hvordan skal et foton absorberes på netthinnen din når ingen prosesser kan skje?