View Single Post
SMS til mor

Er denne ok?

Hei Lise.

Det er Tormher. Jeg har egentlig en forventning om at ting blåser over, men jeg kan ikke ta den sjansen.

Jeg forstår at du er bekymret og jeg forstår at du tror det du gjør er i Hanne og Jonas sin beste interesse.

I neste uke begynner barnevernet å sende ut brev. Jonas sin nye trening, Hanne sine lærere, rektor, helsesøster - alle vil involveres.

......hvis du har signert på dokumentet jeg heldigvis rakk å advare Rasmus mtp. Hadde jeg ikke gjort det, hadde det vært for sent. Alle foreldremøter, alle avslutninger, vil du vite at alle ansatte er pålagt å følge med på dere.

Det er første del i en prosess som vil gjennomsyre livet deres og for alltid bli definerende for oppveksten. Sannsynligvis vil de huske bedre når de sitter neste uke, i en kjempeanspent avhørssituasjon der praten «naturlig» styres inn på problemene med meg. Jeg tror du undervurderer barna dine konsekvent, men tvil ikke ett sekund på at de skjønner akkurat hvorfor de er der. Etterhvert vil det være innlysende hvem sitt ansvar det var og. Du vet vel at ingen andre som har sendt bekymringsmelding, noensinne har snakket med meg?

Og hva gjør du om de finner noe på deg de velger å lage et problem av? Hva gjør de med det faktum at klippet du reagerer på er et halvt år gammelt - og du ikke har merket noe før du så det på tv? Selv etter at du hadde sett klippet, sendte du ungene opp til meg. Ikke bare når de skulle, men også på dine helger - så du kunne være med Pål.

Vær så snill å tro på meg når jeg forteller deg at jeg vil gå med på mye mer enn barnevernet noensinne ville hatt mandat til å gjøre - om du bare kobler de helt av.

For min del er barnevernet helt ubetydelig, de har ingen form for makt over meg eller feks bosituasjonen min. Men du spiller rulett med oppveksten til barna dine. Hvis du har signert noe som helst så MÅ DU si det til Rasmus, slik at advokat kan engasjeres og stanse det helvete du er i ferd med å slippe løs.

Jeg har vært med på dette før, som steforelder, og det var en ubetydelig fillesak uten noe som helst fakta eller potensiale for sanksjoner av betydning. Akkurat som dette her.

Likefullt var det i gang med akkurat samme prosess, og kun etter å ha hyret advokat fikk vi satt en stopper for det.

Slik er barnevernet på sitt beste på sitt verste ødelegger de barndommer som ville kommet fint ut av det uten intervensjon. Dette skjer særlig når foreldrene ikke er omforent.

Du er nødt til å ta ansvar og ordne opp i dette her. Du kan alltid gå tilbake igjen til barnevernet, men hvis du ikke stanser det med en gang - altså NÅ, er skaden irreversibel.

De vil vri og vende på alt - og før du vet ordet av det er du et større problem enn meg. Ikke glem at selv etter st du visste om det du plutselig har et problem med meg for, så sendte du ungene opp til meg. Ikke bare i sine normale dager, men også i din helg så du kunne være med Pål. Forstår du hvor inkonsekvent du fremstår og hvor fort ethvert problem du prøver å projisere på meg, slår tilbake på deg?


Jeg vil heller at du går ned og anmelder meg for et eller annet, enn at du spiller rulett med barna dine. Jeg er utrolig glad i dem begge to, og er det én ting du kan alt om etter et tiår i rusmiljøer, så er det barnevernet. Barnevernet er stedet hvor narkomane blir narkomane, og du er allerede i god gang med å gjøre BV til en del av Hanne og Jonas sin oppvekst.

Hvorfor? Hva skal barnevernet gjøre for deg, som du ikke kan gjøre selv - ved å feks snakke med meg? Jeg kan finne meg i mye, jeg vil tørre å påstå at jeg aldri har vært så tålmodig med noen som jeg har med deg. Jeg har sett fordommer og et menneskesyn jeg trodde vi la fra oss på 50-tallet, og jeg har svelget hver eneste karamell. Men nå har du min fulle oppmerksomhet;

Jeg lover deg at jeg kan komme deg i møte på nesten hva som helst. Alt jeg vil er å finne en løsning , først og fremst for barna. Men at det er du som presser meg, ved å sette livene deres på spill - det er jo helt spinnvilt.

Alle navn og aktiviteter er byttet ut. Den er ikke sendt enda. Hjelp meg med innspill sånn at dette her blir stanset.

Jeg kan ikke ha dette på samvittigheten. Enda det er moren som gjør det, er dette noe de må gjennom fordi jeg eksisterer i deres sfære.

Vi må kronerulle til advokat hvis ikke moren snur nå. Faren skjønner ikke alvoret. Vær så snill å hjelp meg med dette hvis det ikke løser seg.

Evnt trenger jeg et sted å bo

Tok litt tid for meg å innse hvor ekstremt det blir når moren selv kontakter BV. Hun skjønner helt åpenbart ikke en døyt av hva hun faktisk gjør. Men BV i seg selv, med bekymringsmelding, var forventet. At moren selv skulle hive seg på......det er faen sånn alle de virkelig ille historiene begynner. Naive/uvitende foreldre legger barna sine liv i BV’s hender, de presses sammen og ut kommer en 18 år gammel sprøytenarkoman.
Sist endret av Tøffetom; 3. mars 2021 kl. 02:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.