View Single Post
pengejeger
Natz's Avatar
220
Hei Kjære Freaks,

Etter flere år med kun lurking hennvender jeg meg til dere nok en gang for hjelp.
Det har seg slik at jeg sitter med SSD disk av typen Micron M600 (MTFDDAV256MBF) Denne stammer fra en laptop som tilhørere ei veninne av meg.

Saken er den at plutselig en dag, ville ikke pc'n hennes boote fra disken. Hun så heller ikke disken i BIOS. Hun antok den var død og leverte den inn til Expert. Det har seg slik at filene hennes var verdt en del da hun er advokat til vanlig og hadde ingen backup (I know, plebz). Da hun spurte Expert om de hadde muligheten til å redde filene hennes sa de bare at disken var loddet og de kunne ikke ta den ut. Siden jeg er nysgjerrig nok så skrudde jeg den opp selv når jeg fikk se. Og slik jeg mistenkte var der ingen lodding. Kun kjøletape og en skru. Disken hadde en såkalt NGFF kobling. Så etter 3 ukers venting på en kobling fra NGFF til SATA, sitter jeg med disken i maskina mi.

Her begynner det. Disken vises i DISKPART, men dog som at 238 av 238 GB er ledig. Det skal den ikke være. Da den inneholder både OS og personlige filer. Disken kommer også opp under devicemanager. Men selvklart ikke i windows explorer.

Etter som jeg har lest på litt rundt på forum er det flere veier til rom her, og forskjellige ting som kan være galt. Jeg forsøker for øyeblikket med DMDE (https://dmde.com/)
Dette er første gangen jeg bruker slik software. Å jeg ser at en error som dukker opp flere ganger er "WinError1117. The request could not be performed because of an I/O device error"

Har Freakerne på Hardware her noen ideer til flere ting jeg kunne prøve for å finne ut om noe av innholdet er lesbart?

Mulig jeg er på jordet. men om jeg formaterer disken fra DISKPART, vil sjangsen for å kunne gjøre datarecovery minske? eller er den mindre i den standen disken er nå?

Slenger med et printscreen som viser den infoen jeg har fått frem til nå.
(har ikke forsøkt å boote fra disken enda, men regner med det ikke er vits engang)

http://imgur.com/a/4XZoZ


Alle forslag mottas med takk, hilsen nysgjerrig og lærevillig sjel.
Beklager eventuelle skriveleifer.