Tråd: Sosialhjelp
View Single Post
Trådstarter
51
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Nei husleie går ikke inn under nødhjelp. Det går inn under ordinær sosialhjelp. Det betyr at det er noe behandlingstid. Corona, fortsatt folk som ikke har fått corona penger fra nav så det er nok masse etterslep hos nav for tiden. Også er det jo fellesferie. Så du skal ha max flaks for å hurtig behandling.

Så ikke at du har familie. Sosialhjelp vil kanskje bli ennå mer komplisert da. For da vil deres samlede inntekt telle når de behandler søknaden om sosialhjelp. Men det er vel i det minste noen kroner ekstra i nødhjelp utover femtilappen når du har barn.

Skal du si opp jobb og søke sosialhjelp må du sørge for at søknad og vedlegg er 100% komplette slik at du ikke taper tid på at de sender avslag pga mangelfull søknad, eller at de ber om utfyllende informasjon. Tror du trenger kopi av leiekontrakt, kontoutskrift for 3 siste måneder. Også skal de vel ha lingningen for et år eller tre. Usikker på om du også må levere det samme fra kona men antar det. Du kan jo forsøke å ringe nav å høre.

Du må ikke på hospits, så du vil nok få hjelp til husleie. Men vær forberedt på at det kan tid - kanskje en måned kanskje to eller mer?

Slutter du i jobben får du vel også feriepenger for dette året når du får siste lønnen utbetalt, så det kan også påvirke hvorvidt du vil få innvilget sosialstøtte. Men for å svare både ts og en annen i tråden, så vil du ikke bli kastet ut på gaten selv om du ikke skulle klare å betale husleien frem til nav har behandlet søknaden. Du får bare stå med hatten i hånden og forklare huseier at du ikke har penger men at du har søkt nav pga av du ikke har jobb lenger og du vil betale leien straks du får penger.
Vis hele sitatet...
Feriepengene hadde jeg helt glemt, siste lønn + feriepenger klarer jeg meg jo fint med 2-3mnd, så da trenger jeg jo egentlig ikke tenke sosialhjelp i det hele tatt, men søke dagpenger så fort arbeidsforholdet eventuelt avsluttes. Da er det vel heller ingen krav om at kontoen skal være tom, og at bil og kone og alt skal være solgt på forhånd