View Single Post
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er veldig få som ikke klarer det, når man først har kommet inn på skolen. Jeg gjetter på under 5%, men de talla har jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Don, ser du skriver her at det er få som ikke klarer det når man først har kommet inn. Dette høres jo greit ut. Men vil du si man må være over gjennomsnittet fantastisk for og kunne greie dette? Det at kun 34 av 274 gikk igjennom nåløyet høres jo ikke så veldig lovende ut for et yrke der det visstnok skal være enkelt og få jobb og stor etterspørsel etter arbeidskraft. Min teori er kanskje da at mange ikke er 100% innstilte på jobben men har søkt "Bare for og prøve"?

Dette er tallene til Avinor:

Pr. søknadsfristens utløp 15. april var det kommet inn 550 søknader (68% menn, 32 % kvinner).
34 besto opptaksprøvene og ble tilbudt studieplass (30 menn og 4 kvinner).

Fase 1 - Datatest : 274 innkalte, 237 fremmøtte. 154 besto fase 1.
Fase 2 - Datatest og papirbasert test. 150 fremmøte, 56 besto fase 2
Fase 3 - Intervju. 39 besto intervju.
Fase 4 - Helsesjekk og sikkerhetsklarering.

34 tilbudt studieplass (30 menn og 4 kvinner)

Har gått og tenkt på det og bli flygeleder en stund da dette virker midt i blinken for meg. Men er litt engstlig for og melde meg på til neste år for og finne ut at jeg burde ha forberedt meg mye grundigere på forhånd i og med at du får EN sjanse i løpet av karrieren din. (Man kan altså ikke melde seg på igjen til neste år dersom man ikke går igjennom dette året) Men regner med å ta skrittet når jeg er ferdig med militæret så håper jeg har en sjanse.

Lurer også på om hvor hard denne skolen er? klarer lesing og pugging greit men er langt fra et vidunderbarn (4.0 på VGS) Hvor hardt er det fks. i forhold til 3. året på VGS allmenn for og gi meg en liten pekepinn?

Ellers vil jeg takke for en alldeles informativ og ikkeminst inspirerende tråd!