View Single Post
Sitat av Rosander Vis innlegg
Slik passiv-agressivitet er bare ekkelt.

Så om ts er momspliktig, hvordan kan ts da slippe unna foretaksregistreringen som du påstår helt i starten?
Det er ikke valgfritt å starte enkeltmannsforetak, jeg har selv spurt skatteetaten i en lignende situasjon og de var krystallklare på at det ville bli sett på som næring fra første krone dersom du praktiserer profesjonen din som "hobby" og aktivt søker arbeid.

Å bli klassifisert som en næring handler ikke om hvor mye (eller lite) penger du selv ønsker å tjene, men om det er potensiale i det du driver med.

Du kan feks ikke tilby vaktmestertjenester og avslå oppdrag bare for å holde deg under en fantasigrense for omsetning.
Vis hele sitatet...
Sjarmtrollet

Dette med momsplikt var vi vel enig om over. TS som alle andre blir aldri momspliktig før den faktura som passerer 50k i omstening siste 12 mnd?

Direkte valgfritt er det ikke nei, dårlig formulering kanskje men det er en vurdering du selv gjør (ev i samråd med skatteetaten) når det blir næringsvirksomhet i et sånt omfang at det må registreres. Hva slags svar du får av skatteetaten avhenger vel av spørsmålet som stilles? Du skrev jo selv tidlig i tråden at det ikke er en fast grense når du svarte meg på noe annet i stedet for å lese hva jeg svarte på: "Det er ingen grense på 50 000kr, det er en symbolsk veiledende sum som brukes i tilfeller hvor det er tvil om det er hobby eller næring. "

Selvfølgelig kan du avslå oppdrag uansett bransje, vaktmester eller systemutvikling som selvstendig næringsdrivende. Du er ikke pliktig å påta deg oppdrag og kan således f.eks fint holde deg utenfor momsplikt hvis det er målet...