View Single Post
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
De fleste interessante psykoaktive stoffer er dekket og regulert av norsk lov, enten gjennom forskrift om narkotika, eller gjennom forskrift om legemiddelklassifisering. Vi har imidlertid ikke noen lov mot psykoaktive stoffer generelt. Ikke alle psykoaktive stoffer tilhører stoffklasser som er oppført på listene, så det blir ikke helt riktig å si at alt utenom tobakk, alkohol og koffein er forbudt her i landet. Muskimol og ibotensyre for eksempel, er så vidt meg bekjent ikke regulert på noen som helst måte.
Vis hele sitatet...
Ja, enig. Ibotensyre er ikke oppført på Narkotikalisten, og er, med dets derivater etter narkotikaforskriften § 3 første ledd bokstav b, ikke ulovlige å ta i bruk etter § 5. Straff for slik bruk vil etter all sannsynlighet utgjøre brudd på Grl. 96 første ledd og EMK art. 7.

(Usikker på om det var meg du svarte på: Poenget mitt er like fullt ut at selv om sjokolade [eller andre produkter] alltid skulle inneholde stoffer nevnt i Narkotikalisten, kan forbudet ikke ansees å ramme slike produkter der annen lovgivning klart forutsetter at disse produktene spesifikt skal kunne omsettes, oppbevares, brukes etc.)