View Single Post
Sitat av nybruker2022 Vis innlegg
Kjenner meg igjen i det med å fikse sykkel. PTSDen min har veldig godt av å jobbe med hendene. Komme seg bort fra skjermer og være mer tilstede i naturen.
Vis hele sitatet...
Folk undervurderer hvor fysiologisk PTSD er. Test gjerne diverse somatiske behandlinger sammen med psykoterapi, eller ulike treningsformer. Ikke at yoga liksom er en quick fix heller, men det kan fungere å jobbe på det somatiske planet i tillegg til emosjonelt og kognitivt nivå. Man kan til en viss grad påvirke det parasympstiske nervesystemet sitt, f eks via pust, eller ved å utsette seg for stimuli som aktiverer det, og kroppen påvirker hodet minst like mye som omvendt. Det varierer sikkert, men jeg synes i alle fall det er mye mer effektivt i et flashback å nå inn via kroppen og sansene, enn via rasjonaliteten, så "snakke seg selv ut av det". Så jeg tror nøkkelen ligger samme sted når det gjelder langsiktig behandling også. Man må selvsagt ha med psykoedukasjonen også, men det kognitive sporet når ikke inn til problemet. Anbefaler derfor å prøve noe annet enn kognitiv terapi hvis det er det du har prøvd til nå.

Jeg skjønner at det ikke er vondt ment. Men å lese setning som "leve med", det sliter jeg fortsatt med å akseptere etter mange år. Jeg kommer ikke til å slutte å prøve. Må da finnes noe som skal få slutt på denne galskapen. Tror det kommer til å skje en del innen behandling av psykisk sykdom. Er veldig dyrt for samfunnet og ha det som det er i dag.
Vis hele sitatet...
Mhm, men innsparingen skjer så lang tid etter investeringen at det er lite interessant politisk. Men nei, synes ikke du skal gi opp. Det er ikke enten eller, du kan få det bedre selv om det kanskje ikke forsvinner helt. Det er definitivt mulig å få has på de verste symptomene, og også å lære seg strategier for å håndtere dem.