View Single Post
Hei !
Godt å se at god gammel tradisjon blir godt vedlikeholdt !

Jeg er temmelig ny når det gjelder hjemmebrenning, og har et par spørsmål.
Har hatt et par forsøk med plastbrenner med ok resultat, men det tar veeeldig lang tid.
Så jeg rota fram det gamle apparatet som "fulgte med" huset når vi kjøte det. Usikker på alder på apparatet, men skittent er det i allefall.

Apparatet er demontert og rengjort så godt som muligt. I røret som er festa over kjele fikk jeg ut små stein som ligne bergkrystall og biter av noe som kan se ut som porselen.

Spørsmål 1:
Hvilket apparat har jeg ? Kolonne? (se link)

Spørsmål 2:
Hvorfor var disse bergkrystallene og porselenet i røret over kjelen?
Hva kan jeg evt. erstatte de med? Har tatt vare på det jeg tok ut, sånn i tilfelle.

Spørsmål 3:
Jeg skal sage kjelen horisontalt for å få rensket denne skikkelig.
Det blir gjort ved hjelp av båndsag, slik at det blir et perfekt kutt og enkelt å sveise sammen igjenn.
Eller kan det vær lurt å ha kjelen i 2 deler, for enklere rengjøring?
Andre finurlige og lure løsninger?

Spørsmål 4.
Jeg må ha nytt element i kjelen, noen anbefalinger på effekt og type? Kan tenke meg at kjelen rommer ca
16-18 liter opp til kon ?

Er heller ikke så veldig inne på elektriske duppeditter heller, men en termostat som holder temperaturen på satsen i kjelen stabil hadde kanskje vert lurt?

(Får ikke til å laste opp bilder via imma.gr , men prinsippet på apparatet er slik, bare en annerledes kjele. https://www.aftenposten.no/norge/i/E...l#&gid=1&pid=1 )

Alle tips mottas med stor takk Om dere ikke vil poste her, så send gjerne en PM