View Single Post
per-ulv's Avatar
Trådstarter Donor
548
Ikke så mye nytt. Funnet ut av chocking, så det er ikke et problem lenger. Greier og ta ut rett over 2,4 liter i timen på 2 kW. Dette er en betraktelig forbedring fra den gamle kolonna jeg hadde. Greide 1,2 liter med den, så kan ikke klage Har og konkludert med at shot gun kjøleren er for puslete, den sliter når jeg stripper sats, strippet destilat holder noen og 40 grader. Vil ha ned tempen. Så overkill kondenser er på vei. Den har over 4 ganger så mye overflateareal. Tanken er at jeg kan bruke den om jeg skulle oppgradere/bygge om til 3" en gang i fremtiden.

Har og rekonfigurert kolonna. Har nå både offset reflux-kjøler og produktkjøler. Hovedsakelig fordi kolonna får slagside pga for mye masse ut fra senter. Hadde aldri det problemet med 100 literskokeren

Som vanlig noen stemningsbilder.

Lagde meg en parrot, mest fordi jeg hadde alt jeg trengte av delere liggende, men også praktisk og bruke under stripping. Lett og se når det bare er vann som kommer.


Ellers et "bevis" på at jeg oppnår azeotrop. Det som er litt kult, som faktisk var ny lærdom for meg, er at azeotrop for etanol er 95,6 ABW, altså alochol by weight. Det denne måleren viser er ABV, alcohol by volume. Konverter fra ABW til ABV målt ved 20 grader C og måleren skal teoretisk vise 97,2%. Jeg har hele tiden antatt at måleren min viser feil, men nå begynner jeg faktisk og tro på tallene jeg ser. Dog skal det sies at dette er måler av billigste sort, så kan like fult hende den er helt på trynet og viser feil


Friendly tip, alt dere ser er kjøpt i deler (foruten parroten, den har jeg selv loddet sammen), poenget er at en kan fint finne hver enkelt komponent på ebay, kjøpe, få levert i postkassa/postkontor uten frykt for kluss med toll, da ikke noe her er fra ferdig kit, så alt tolleren ser er en haug med diverse rustfrie rør