View Single Post
Den der likte jeg godt. Nå kan du gjøre alt annet enn å passe "maskinen". Gjetter på at du har rigget alarmer som sier ifra om threshold passeres?
Vis hele sitatet...
Har alarm ja. Piper når temp når satt verdi, men jeg passer på hele tiden. Også må jeg si jeg begynner å få rimelig kontroll over hele prosessen, så jeg vet når ting begynner og skje. Sånn omtrent i alle fall.
Men greit å slippe og gå mellom bad og stue hele tiden
Husker ikke oppskriften du brukte sist, redusert mengden sukker eller mengden gjær? Har du forsøkt å gjære ut på stabilt lav temp 16-18 grader?
Vis hele sitatet...
Har redusert både sukker og gjær.
Tidligere har jeg lekt meg med champangegjær, tomatpurre og div mengder sukker. Kan ikke si jeg synes det er verdt tiden det tar før utgjæringen er et faktum.
Den oppskriften jeg kjører nå merker jeg ikke noe forskjell på kontra birdwatcher satsen. Men mye ligger i kvaliteten apparatet tar ut.
Vil tro folk med CM vil ha mer igjen for å sette slike satser.

Temperaturen har jeg ikke mulighet til å regulere enda, men holder på å lage meg gjæringsskap til øl, så når det kommer i hus, kan jeg også få stålkontroll over satsfermeteringen.

Sitronsyre = surere løsning
Natrium = mer basisk

Du bruker disse for å balansere strippet sats til ønsket PH. Hvilke forskjeller forventer du vil være fremtredende ved å justere PH? Jeg tenker lavere PH kan utgjøre en forskjell for satsen. Men når satsen er ferdig gått og klar, strippet og klar til brenning hvilke endringer på sluttresultat tenker du natrium vil bidra med?
Vis hele sitatet...
Sitronsyre i satsen for å få den surere. Dette skal være med på å minke sjansen for infeksjon og gjæra skal visstnok trives bedre. Ikke at jeg sliter med noen av overnevnte punkter. Her er pH ønsket på 4 - 4.5.

Vedrørende natron siterer jeg en annen bruker fra et annet bryggeforum:

Jeg ph behandler ikke satsen, men det som er strippa, såkalt "low wines", med natron. Og det er en god del å hente på det faktisk. Prøv å ph behandle low wines en gang du har tid, så merker du forskjellen kjapt. Etter en dag (eller flere) etter at du har ph behandla, vil lukta på low wines bli mye bedre Hadde en dunk med ph behandla low wines som ble stående lenge, 2-3mnd. og det lukta såpass bra at man nesten vurderte å ta en prøvesmak, men bare nesten Så det har noe for seg ja. For din del vil jeg tippe på mindre heads cut, mer hearts og kortere stab. tid. Anbefales
Vis hele sitatet...