View Single Post
Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
jeg tror i de fleste tilfeller de tar urin/blodprøve uansett om du "tilstår" bruk eller ikke. kanskje du var heldig og de hadde ikke tid el.? det skjer mye forskjellig praksis på det området ifht sted, omfang, din alder, forebygging etc..
Vis hele sitatet...
Litt usikker på praksisen, men i de tilfellene jeg har hørt (ikke bare de jeg nevnte i mitt første innlegg), så har politiet nøyet seg meg en tilståelse. En tilståelse er vel forsåvidt det beste de kan ha på deg, og har blitt fortalt av kompiser som har fått razzia at politiet har reist så fort de fått tilståelsen. De vil jo gjerne slippe det ekstra bryet med urin og/eller blodprøver sånn at de kan komme seg tilbake til kaffe og kaker på kontoret.

Sitat av Gelémannen Vis innlegg
Spørsmål: Er blodprøver tidskrevende og mindre brukt enn urinprøver? Er det noe idé å nekte blankt på både bruk og urinprøve slik at de i til slutt må tvinge deg til en blodprøve som de kanskje ikke gidder pga tid og ressurser?
Vis hele sitatet...
Urinprøver kan tas på politistasjonen og sporer bruk lengre bak i tid enn blodprøver, som må tas på det lokale legekontoret eller legevakta. I tilfeller hvor politiet må finne ut om du er påvirket med en gang de tar deg, f.eks. mistanke om kjøring under rus, så tar de nok blodprøve uansett.
Men i tilfeller hvor de skal finne ut om du "i det hele tatt" har brukt, og ikke mistenker du er under påvirkning akkuratt da de prater med deg, vil vel de fleste politifolk helst ta den kjappeste og enkleste løsningen, altså urinprøve.

Til ditt siste spørsmål:

JA! Hvis du vet at du røyket weed for f.eks. 2 dager siden, og vet at du pisser positivt, så kan du forsøke å nekte å avgi urinprøve slik at de må ta blodprøve som kun kan spøre bruket ca. 6-12 timer tilbake i tid. Jeg har faktisk selv gjort det en gang; nektet å pisse fordi jeg sa jeg følte meg krenket osv. De sa at de da måtte ta blodprøve, og tok meg med opp på legekontoret. Hadde jo ikke røyket på et par dager, så blodprøven var ren og saken ble henlagt.
Har dog hørt om noen politimenn som truet med å "stroppe fast" en kompis av meg og gi han katet (rør inn i blæra gjennom penis) for å tappe urinen da han nektet å pisse. Han tilsto da bruk og brukte metoden jeg har nevnt i første innlegg, og saken ble henlagt.