View Single Post
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Noen av oss, spesielt de som er introverte og følsomme, har andre behov og trenger ro og fred. Vanskelig å forstå, jeg vet.
Vis hele sitatet...
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Begge deler er gjeldende. Jeg tåler lyd ganske dårlig. Jeg har det også slik at ting kan skjære seg emosjonelt for meg, og da er det ingenting som kan rette opp i saken. Da hjelper spikerklosser og stålrør ganske dårlig. Det blir emosjonelle markører på at dette ikke funker.

Poenget jeg forsøkte å få frem var: For noen ekstroverte er det tydeligvis vanskelig å forstå/akseptere at noen av oss er introverte og har behov for ro og fred, og at dette behovet er like gyldig som deres egne behov.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke hvor du har fått forbindelsen mellom det å være introvert og behovet for ro og fred.

Ekstroversjons-fasettene (Extraversion)

Varme (warmth)
Sosiabilitet (gregariousness)
Selvmarkering (assertiveness)
Aktivitet (activity)
Spenningssøking (excitemeny seeking)
Positive følelser (positive emotions)
Vis hele sitatet...
Introvert, introversjon, innadvendthet. Hos Carl Gustav Jung betegnelse på holdningen hos mennesker som tillegger sine egne, indre opplevelser en dominerende betydning. Den motsatte, utadvendte holdning kalles ekstroversjon, eller det å være ekstrovert.
Vis hele sitatet...
Verken slik det brukes i dagligtalen hvor man snakker om å skåre lavt på faktoren ekstraversjon eller i den originale definisjonen til Jung har de noe med hverandre å gjøre.

Forøvrig er det heller ikke spesielt vanskelig å forstå at du ønsker ro og fred, det er ofte jeg gjør det samme. Men det betyr ikke at dine behov har forrang framfor andres.