View Single Post
Sitat av En deling Vis innlegg
Har du faktisk lest noe av det Peterson har skrevet eller hørt på forelesningene hans? Lenken du henviser til her er anklager Peterson har svart på i årevis, som han forklart igjen og igjen blir misrepresentert i nyhetsbilder som feks du henviser til her.

Peterson liker å drøfte sammenhenger mellom ulike konsepter. Problemet med folk som mener han forteller pseudovitenskap, er at de ikke forstår at han i stor grad bedriver filosofi, og forsøker gjennom reflektert drøftning og argumenter å komme frem til noe som potensielt kan være sannheter.

Han har gjennom en årrekke vært en sentral forsker innen personlighet. Dette må tas i betraktning når du skal vurderer hans vitenskapelige kredibilitet.

https://scholar.google.com/citations...22UAAAAJ&hl=en

Jeg er helt enig at han av og til sier ting som er svært kritikkverdige, men den absolutt største majoriteten av hans samlede verk har et sterkt vitenskapelig grunnlag. I tillegg oppfører han seg som en vitenskapsmann på disse emnene, og endrer regelmessig standpunkt når han blir introdusert for motbevis.



Det fremstår virkelig som din vurdering av hans "pseudovitenskap" er nøyaktig dette, cherrypicking og å ta det han sier totalt ut av sammenheng. Han har lastet opp alle sine forelesninger midten av 90-tallet til Youtube. Jeg foreslår at du starter med å vurdere hans vitenskapelige kredibilitet der.
Vis hele sitatet...
Du er opptatt av å vise at Peterson har faglig kredibilitet som vitenskapsmann. Det er sikkert sant at han har bidratt til seriøs forskning innen for sitt fagfelt. Men er dette virkelig relevant for budskapet Peterson fremmer nå? Når jeg ser på forelesningene eller talene hans så ser jeg ikke en vitenskapsmann, men derimot en person med en utrolig sterk politisk og ideologisk agenda.

Jeg synes det virker rart å dra frem argumentet om Peterson som vitenskapsmann når han snakker såpass utover sitt eget fagfelt. I det jeg har sett av talene hans så virker han mer opptatt av ting som kulturmarxisme, postmodernisme og konservative kristne verdier. Ting som har særdeles lite med hans bakgrunn som psykologiprofessor. Dette er ting som får meg til å rynke på nesen.