View Single Post
Sitat av Fuglern Vis innlegg
Grunnen til at jeg skrev at det ikke handler om sensur var nok fordi jeg trodde at grunnlaget for å fjerne videoen ikke handler om å sensurere informasjon, men om enkeltpersoner sin rett til å ikke bli filmet og lagt ut offentlig på nett, altså personvern. Spesielt når disse menneskene var og er i en ekstremt sårbar situasjon. Da blir det lenger sensur av en ytring eller informasjon i så måte. Mulig jeg tar feil, men jeg føler det er en liten forskjell der. Dette kan jo løses med å "blurre" ut personene som er med i videoen, da får befolkningen tilgang på informasjon uten at ofrene er identifiserbare.

Men takk for et godt innlegg. Det fikk meg til å revurdere et standpunkt jeg tok nærmest i affekt uten så veldig mye tankevirksomhet bak. Det får meg til å huske at et moderne demokrati er en øvelse som krever at man setter prinsippene foran følelsene.
Vis hele sitatet...
Nå har du allerede gjort noe særs storsinnet i å ta til deg informasjon og endre syn på kort tid og kudos for det, men... Det jeg føler at du fremdeles mangler, er hovedpoenget til Myoxo; sensur og ytringsfrihet handler ikke om retten til å publisere, men folkets rett til å konsumere. Informasjonen er der, og myndighetene kan ikke endre virkeligheten eller informasjonen, bare snevre din mulighet til å høre om den.

Det viktige poenget er: for at noe skal sensureres, blurres eller manipuleres på annen måte, så må noen bestemme "dette får ikke du se" - og det fordrer at noen ser det, men ikke du eller noen andre. Hvem gir du denne makten? Hvem skal bestemme for deg, hva du skal få lov til å se? Personlig er jeg mer enn istand til å selv velge å se noe uten å la meg overbevise av ekstremistene. Men ikke bare det - jeg ønsker å se hva se jihadister, hvit-makt og andre ekstremister sier. Nettopp fordi samfunnet og jeg må se hva de sier så vi kan motvirke disse motbydelige ideologiene. Det er lett å skyve ubehagelige idéer til side og håpe noen sensurerer de, men på slutten av dagen har fortsatt Tyskland et gigantisk problem med nynazister selv om all formidling av nazisme er strengt forbudt.