View Single Post
Sitat av per-ulv Vis innlegg
Liten update. Ting går ikke helt etter planen. Satsen har sluttet å gjære og mostvekta ligger på + 20. Har holdt seg der i flere dager.
Hva gjør jeg? Vente lenger? Hiv satsen og sette ny? Burde jeg bruke mindre sukker neste gang, brukte 8 kg denne gangen.
Kan varmen være en avgjørende faktor her, eller har gjæret failet? Er saga sin turbogjær som ble brukt. Bør jeg bruke noe annet en turbogjær? Jeg har god tid til å la det stå å gjære

Uansett, det er masse sukker igjen i gjæret. For da jeg veide 1 liter sats veide det ganske nøyaktig 1001 gram. Når jeg veide 1 liter rent vann veide det 986 gram. Enten viser vekt eller litermål feil, men det spiller ingen rolle. Vekta på satsen skal være lavere en vannet.

Apparatet ligger fortsatt i kaustisk soda, og der blir det liggende til satsen er nært ferdig klarnet, noe som ser ut til å ikke bli med det første. Er derfor ikke redd for at det ikke skal bli rent
Vis hele sitatet...
Hadde bare brent den satsen jeg, og satset på at det blir vellykket. Du mislykkes uansett sannsynligvis første gangen.