View Single Post
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
De aller fleste i Norge har allerede dekket basisbehovene sine og litt til. Dette vil ikke forandre seg med FRP. Det du egentlig sier at du mener at alle skal ha like mye luksusgoder noe som er en helt annen problemstilling.
Vis hele sitatet...
har ikke påstått noe annet. Jeg snakker helt generelt for å forklare hva det er snakk om - hvilket type samfunn man ønsker og hva man legger i det. Norge er på god vei dit, men vi har fortsatt et stykke å gå. Men vi har det generelt greit her.

Aner ikke hva du tolket det jeg sa som - men tydeligvis tolket du det helt feil. Alt jeg sa var at man med å si man ønsker "mindre klasseskiller" ikke påstår at alle skal ha like mye - bare at forskjellene skal bli mindre.

Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Jeg tror ikke du egentlig vet hvor mye en lærer tjener i snitt i forhold til en jurist. (Mulig du kun leser i avisene om de som tjener veldig bra)
Vis hele sitatet...
Jeg snakker her om at forskjellene er store. En lærer tjener langt i fra godt - en lærer tjener helt greit. Men er i mange tilfeller man heller kan si at kanskej andre yrker burde tjene mindre. Uansett snakker jeg her ikke om min mening, jeg prøver bare å forklare hva som menes med et klasseløst samfunn.

Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Lærere tjener mer enn nok til å leve et veldig godt liv. Eller mener du nok en gang at de også burde ha enda mer luksusgoder?
Vis hele sitatet...
En helt annen diskusjon - og jeg har ikke utrykkt noe om hva jeg mente her, da jeg ikke er for et klasseløst samfunn - men jeg er for et styrket velferdstat. (bedre enn den vi har i dag). Personlig mener jeg lærere tjener alt for lite ut i fra hvilken utdanning de har - og hvilket ansvar de har. De skal tross alt lære opp barne våre - en veldig viktig arbeidsoppgave. De burde ligge 50.000 - 100.000 høyere i lønn.

Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Jo, det finnes en stor mengde mennesker som ikke gidder å jobbe selv om de kan det. Tror du virkelig det er tilfeldig at Norge har høyest sykefravær, høyest andel uføretrygdede osv.? Det skyldes KUN at vi har alt for gode trygdeordninger.
Vis hele sitatet...
Først og fremst: definer stor mengde. Hvor mange er det? Og det her er ren synsing - det kan helt klart være mange andre grunner enn at folk er slappe.

Sykefravær kan vel komme av at det er lettere å få stillt diagnoser i Norge. At mange ting vi innrømmer at er et problem ikke blir regnet som "god nok unnskyldning" i mange andre land. Derfor blir man tvunget ut i arbeid, selv om man har problemer. I så fall burde man heller fokusere på å løse disse problemene slik at folk kommer tilbake i arbeid - i stede for å bare tvinge de i arbeid og vente til problemet er mye større, og så løse det da.

Den vestlige verden viser nå at psykiske problemer har blitt en form for epidemi - det er et stort problem i dagens samfunn. Mye større enn det var før. Den ene grunnen til dette er at vi er flinkere til å stille diagnoser og faktisk aksepterer dette som faktiske sykdommer - men i tillegg er det mange som tror at måten samfunnet har endret seg på den siste tiden har gjort det vanskelig for folk, og at dermed mange utvikler ulike psykiske plager.

Uansett synes jeg det er bedre at vi lar en person snylte på staten - enn at man gjør situasjonen slik at det blir for vanskelig å få hjelp for dem som trenger det. Og trendene viser jo at hver gang man prøver å fjerne snyltere så blir det bare enda vanskeliggere å få hjelp, og bare enda mer byråkrati.

Som jeg sa i stad, folk flest ønsker å bidra - og de som ikke gjør det burde ikke straffes men hjelpes tilbake i arbeid, om mulig. F.eks. hvis en fyr er arbeidsledig og ikke finner seg jobb. Han har ingen sykemelding eller lignende hjelper det lite å bare fjerne all støtte så han blir fattig og lever et uverdig liv - man må heller bruke ressurser på å finne ut hvorfor han ikke jobber, løse disse problemene og finne en jobb som passer han om mulig.


Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Det er dessverre også slik at det er flere og flere unge som faller utenfor. Jeg gruer meg rett og slett til dagens ungdom skal ta over dette landet.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke noe nytt. Alltid vært masse folk som fallt utenfor - det er bare lettere å se det nå. Det finnes veldig mange lovende ungdommer i dag som jeg helt klart ser for meg vil bli gode ledere.

Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Det er ikke snakk om at de som faktisk er syke og uføre skal få et dårligere liv. Dersom alle som "faker" sykdom osv. kom seg i jobb kunne man faktisk økt trygden til de som virkelig fortjente den.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at de faktisk ikke er syke, at de "faker"? For alt du vet har de du kjenner som du mener "faker" eller som sier de "faker" kanskje ha store psykiske plager de ikke ønsker å fortelle andre om. - eller som de ikke er klar over selv. Er jo mye lettere å si "nei jeg får bare penger av nav, og så kan jeg sitte å game hele dagen - ganske greit" enn å si "Nei - jeg er deprimert for tiden og klarer ikke stå opp av senga om morgenen, og har ingen energi til å gjøre ingenting."

I tillegg, hvordan skal man klare å skille mellom en som "faker" og en som faktisk trenger det? Eneste jeg ser for meg er masse mer byråkrati og flere papirmøller for å klare å skille ut de som faker. Dette blir dyrt, tidkrevende og vanskelig. Og det går på beskostning av de som trenger hjelpen mest. For å være ærlig tror jeg det vil koste mer penger å prøve å fjerne folk som faker, enn man tjener på det.

Sitat av Vrangsinn Vis innlegg
Hvilket parti er best å stemme på hvis man er ufør ? Tenkte stemme FRP
Vis hele sitatet...
ikke heng deg opp i at du er ufør, tenkt heller større. Hvilket parti mener du er best til å styre landet? Stem på det partiet.
Sist endret av etse; 31. august 2013 kl. 16:50.