View Single Post
Claryn's Avatar
Trådstarter
Endret litt på kretsen (antar jeg hadde koblet noe feil sist, men var "riktig" på diagrammet). Har nå trippel-sjekket at alt er identisk med diagrammet:
http://imgur.com/TSHq8QX.png
Igjen la oss anta at IC er en CD4011UB, med inngang 1,2,3 på nederste rekke, fra venstre. Gul er altså pin 3, output.

Med følgende kode:

Kode

const int ledPin = 8;
const int cmosPin = 7;

void setup() {
    pinMode(ledPin, OUTPUT);
    pinMode(cmosPin, INPUT);
    digitalWrite(ledPin, LOW);
}

void loop() {
    digitalWrite(ledPin, digitalRead(cmosPin));
}
lyser LED når det er koblet som på diagrammet. Setter jeg input 2 til 5V, slutter den å lyse. Viola.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Om du vil dille med digitalelektronikk så gløym arduinoen din. Den er i vegen Du kan bygge ei RS-vippe for å fange pulser, og det krevst ikkje veldig mykje for å lage frekvensmålar heller - teljar og ein kjent frekvens er godt utgangspunkt.
Vis hele sitatet...
Har tenkt til å bruke Arduino på denne måten, så slipper jeg transistor / IC som gir > 5mA ut. Er bare for å visualisere i starten. Skal bestille meg en slik probe som enkelt måler logisk høy/lav. Har et multimeter, men har ikke prober på den, bare tykke kabler, så blir vanskelig å måte ordentlig.

Første prosjekt er å lage en 8bits fulladder, deretter lage nok sRAM med RS-vipper i par, for å kunne multiplisere sammen 3 binære tall - også får vi se hvor store tall, når jeg har designet ferdig kretsen og ser hvor mange ICer jeg trenger.
Sist endret av Claryn; 17. mars 2017 kl. 21:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.