View Single Post
Vel, kontanter blir mindre og mindre brukt. I dag er det kort og nettbank som gjeder. I noen få situasjoner kan man få bruk for kontanter, men da gjerne bare et par hundrelapper eller noen tusenlapper. Jeg liker selv å ha et par hundrelapper i lommeboka om noe skulle komme opp, men jeg får sjelden bruk for dem. Om du f.eks. vil gjøre kjøp som innebærer store summer fra person til person, fungerer bankremisser (som nevnt tidligere) ypperlig. Hadde det vært stor etterspørsel etter kontanter (som før) hadde nok bankene hatt det tilgjengelig.

Med mindre du skal gjøre en ulovlig handel av et slag, eller ønsker å ha pengene under madrassen, ser jeg dessverre ikke problemet med situasjonen slik den er i dag. Det har nok blitt slik fordi folk flest synes det er bedre, sikrere og lettere. Det er nok også lettere for politi og stat å oppdage ulovlig handel, svart arbeid o.l. Det kan også virke mistenkelig om du tar ut 40 000 her og der, i forhold til en vanlig overføring eller betaling med kort hvor det kan "spores".