View Single Post
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
812
Sitat av Clueless Vis innlegg
Høres ut som at du ikkje har fått den hjelpa du trengte dessverre. Eg har fått inntrykk av at det har blitt meir fokus på ADHD hos voksne dei siste åra, men overgangen frå 17 til 18 år kan nok fremdeles by på problemer i møte med helsevesenet, dessverre. Dét er ikkje unikt for ADHD eller psykiatri forøvrig, mange med kroniske sjukdommer som ramler utafor når barneavdelinga ikkje lenger holder tak i tømmene.
Vis hele sitatet...
Det er så alt for sant, var null hjelp å få etter man ble atten.

Sitat av Clueless Vis innlegg
Med fare for å overforenkle og generalisere så viser kanskje historia di at medikamenter i seg sjølv ikkje er løysinga? Det fins ingen pille for alt som er ille (I'm looking at you angst) og ADHD-behandling må følges opp med ikkje-medikamentelle tiltak.
Vis hele sitatet...
Det blir litt som å bruke joggesko, man trenger de ikke for å løpe, men det hjelper jævlig godt på.
Sånn sett med medisin så trives jeg best uten, men det er tilfeller som eksamener og det å pugge til eksamen hvor det hadde hjulpet veldig på, lange kjedelige dager på jobb hvor jeg egentlig har langt viktigere ting å gjøre enn å sitte på freak, men jeg klarer ikke forholde meg til de mest meningsløse oppgavene mer enn 20min før jeg er inne å titter på freak igjen.

Men det at man sier til et barn at "hei du fungerer jo ikke som du skal" du må ta disse pillene så blir det bra, og slik blir man fortalt år etter år frem til man er atten også blir man etterlatt til seg selv.
Det er jo helt på tryne for det helsevesenet har gjort da er å gjøre et menneske "avhengig" av disse pillene for og fungere optimalt, man vet jo ikke bedre og det tok mange herrens år å av lære seg slik atferd.

Angående angst så er jeg helt enig! men igjen angst kan bli så ille i øyeblikket at en bare vil ende livet sitt eller bli kjørt på psykiatrien og sperret inne i et trygt rom og det er i slike tilfeller man kunne trenger noen form for lindring, da ala benz.
Det er ikke før man forstår seg på angsten og hva den grunner i at man ikke trenger hjelp mer og når man ikke blir henvist til riktig avdeling, eller i det hele tatt får henvisning så blir det for dumt å nekte pasient legemidler.