View Single Post
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Vet ingenting om denne Shakespeare-koden, men på generelt grunnlag kan man finne "koder" i hva som helst. F.eks. "fortuså" Moby-Dick en hel haug attentater på diverse ledere.
Vis hele sitatet...
Once you learn Drosnin's rules (none) and the method (a bit of messy programming) you can find things like this anywhere.
Vis hele sitatet...
Sitat fra Moby Dick-lenka (Brendan McKay website)

Nå ja, McKay var litt rask på labben der gitt. Det stemmer dog det du sier xtapol, at man på generelt grunnlag kan finne "koder" i hva som helst, men Drosnin utførte ELS-analysen med et sett regler eller "guidelines" for å kunne skille resultatene fra tilfeldigheter. Å finne ELS-er i en hvilken som helst bok er ikke vanskelig hvis du ikke har et sett med regler eller "guidelines" som definerer premissene. McKay gikk ut i fra at Drosnin utførte analysen uten slike premisser, som opplyst på hans egen webside (üthevet i fet skrift i sitatet over). Han og partnerne hans var litt rask der gitt:

The reason why Drosnin’s challenge was so easily met is that he never put down any strict guidelines to test the validity of the findings. Although strict guidelines existed for the original experiment upon which Drosnin claimed to have based his work, McKay like Drosnin did not demonstrate any use of such rules or guidelines. In fact McKay admits this on his web site.
Vis hele sitatet...
Kilde

Det blir i såfall vanskelig for McKay og co. å forklare ELS-analysen på B.McKay i Job 41:1, som gav dette resultatet. Med tanke på at kapittel 41 i Jobs bok (tror jeg det er) bare er på 930 bokstaver langt, er det ganske imponerende. Dessuten har skeptikerne en annen utfordring foran seg - denne. Artikkelen i den lenka er utdypende og går over flere sider, men for virkelig å forstå skeptikernes problematikk i å gjenta bragden i en annen bok enn bibelen, kan en se her. Studerer man eksemplene og tabellen nøye i den lenka, så er det rett og slett imponerende! Jeg tror ikke man vil finne lignende koder i andre bøker som dette eksemplet viser til!

Om Amundsen har funnet noe lignende i Shakespeare-koden, bare i steganografisk form, aner jeg ikke - men jeg tviler sterkt på det..