View Single Post
Okei, se her!
Sitter i skrivende øyeblikk å grubler. I og med at det nye året er rett rundt hjørnet får det meg til å lene meg tilbake i det nostalgiske hjørnet. I dette hjørnet tenker jeg over hvor mye og hvor fort livene våre har forandret seg.

For alle og enhver som blir utsatt for denne tekstsammenfatningen av mitt hodekjør, kan vi være rimelige sikre på at ingen av oss slapp unna den her pandemien.

Selv om vi ikke er blitt smittet av eller kjenner noen som er blitt smittet av korona, så har alle og enhver opplevd av våre virkeligheter er blitt infiltrert av viruset som tilsynelatende er utenfor vår kontroll. - Ikke for å være pessimistisk, men det er i allefall sånn det kan oppleves.

Det vi derimot kan gjøre er å ta ansvar med forholdsreglene vi er blitt godt kjente med og som de fleste av oss har godt indoktrinerte i våre rutiner. Det er her poenget mitt kommer; Tenker du over at du selv har ett ansvar for å la pandemien ''gli'' forbi?

Jeg vet, å ta ansvar er generelt sett ikke moro. Om det så gjelder våre handlinger, holdninger, uttalelser eller våre omgivelser så er det å ta ansvar noe en til dels vil rynke på nasen for.

Nå som du har gjort deg ett inntrykk i hvordan jeg brainstormer; det som fikk meg inn på denne tanken bortsett fra at livet suger for oss alle atm, er at jeg i forbifarten snakker med en kollega ang. en kunde som var sint fordi h*n ikke ville bruke maske. - Her informerer min kollega meg om at en kan risikere å få bot opptil 20.000 kroner og/eller 6mnd fengsel for å ikke bruke maske.

Bortsett fra det sjokket om at jeg ikke hadde fått det med meg (calm down, bruker maske hver dag) så ble jeg ikke så overrasket over at staten tar tiltaket.

Når jeg derimot snakker med en kompis av meg ang. temaet så mener han det er ett brudd på menneskerettigheter og han nekter å bruke maske pga. prinsippet. - Ett sammendrag av mitt svar her er; du er en egoist, og hvis du trenger at jeg forklarer det til deg en tredje gang så har jeg (eller du) ikke kapasitet eller ordene som gjør at det blir noe din hjerne kan prosessere og/eller forstå.

Greia er at det, for meg, er fortjent med både bot og fengsel hvis du ser rundt deg at alle andre tar tiltaket mens du velger å gjøre det motsatte ''fordi''.

Prinsippet om respekt er mye større enn noe så smålig som 'fritt valg' og retten til å stille seg i opposisjon.

Samtidig så leker jeg djevelens advokat her og forteller om den damen som kom inn til meg og var både gravid og med barnevogn.
Hun forteller meg at hun har astma og kan ikke bruke maske, det hun opplever er at folk ikke bare skuler på henne (greit nok) men at de i tillegg presterer å gå så nært henne som de overhode klarer.

Jeg svarer at det er nesten helt sikkert fordi de prøver å komme med ett budskap til deg, folk skjønner ikke automatisk at du ikke bruker maske fordi du har astma.

Mennesket er enkle dyr, og sosiale sanksjoner er en av de mest effektive metodene å regulere eller korrigere atferd på.
Fordi jeg fikk vondt av henne, og fordi jeg jobber i salg, sier jeg at det er jævlig og at folk er både fæle og dømmende. Det er kjipt, og at jeg skjønner at det her plager henne. Råder henne i tillegg til at det kan være lettere om hun prøver å unngå bussen og i tillegg kanskje kjøpe seg de maskene en kan justere for 69 kroner.

Når jeg snakker om respekt så er det kort og enkelt; respekt for de som er redde for viruset, respekt for de som er utsatte, respekt for alle som bruker maske og (til tross for mine mindre forseelser) respekt for våre myndigheter. Hvis noen trenger det inn med en rusten teskje; tryggheten du kan by på til den som plages enda mer enn det du gjør med den her pandemien burde være grunn nok.

Bruker du maske? Hvor bruker du maske? Hvor seriøst tar du det? Hvor ligger ditt ansvar? Er det OK med ''jeg blir ikke syk uten, heller med''-holdninger? Hvis ja, hvorfor?

Var ikke sånn i starten (Mars-Juni) for meg at jeg ble irritert eller på noen måte fornærmet over folk som ikke gikk med maske, men jeg må helt ærlig si at den siste uken blir jeg ganske irritert når jeg ser at folk ikke gjør det. Er det så vanskelig eller dyrt? Hadde alle og enhver gjort det de kunne så hadde vi vel kunne sagt at det ville vært noe forskjell i statistikk for smittede, døde og ikke minst for hvor lenge det her er antatt og vare?