View Single Post
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Jeg vet ikke mye om norske arbeidsplasser og utenlandsk arbeidskraft, siden jeg ikke jobber. Men det jeg vet er at det eksisterer for få nordmenn til at de kan fylle alle ledige stillinger. Og at utlendinger blir gitt jobben som kanskje du søkte på er kanskje ikke bra for deg, men det er bra for de. Og selvfølgelig for arbeidsgiveren.

Du tar det virkelig langt når du sier at man ved å bli medlem i EU gir opp suvereniteten. Det er som å si at visst du røyker cannabis så vil du gå en svært sakte og smertefull død i møte. Ingen av delene stemmer.

Prøv å se litt logisk på det. Visst det var slik at man ga opp suvereniteten så hadde ikke EU vært så stor og mektig og hatt så mange medlemmer.

Etter mitt syn er det egentlig verre å være EØS medlem enn å være EU medlem. I EU får man i det minste medbestemmelsesrett på disse tingene.
Vis hele sitatet...

For fattige land har det selvsagt vært større fordeler med å være med i EU. I realiteten har vi i et EØS land bli fattigere for at Polen har blitt rikere med mange andre øst-europeiske land. Det kan høres fint ut i teorien, mens i realiteten handler EU først og frems om fri konkuranse. Sette billig arbeidskraft opp i mot hverandre ut på annbud der de billigste vinner. Det igjenn skaper elendige arbeidsforhold for de som rammes av det.

Til sammenligning er ikke Sveits med i EU, eller noe EØS-lignende avtale. De har greid seg utmerket bra med å forhandle med naboland uten problemer.

Sitat av Vekst Vis innlegg
Mitt forenklet syn er at
  1. Vi må nok gjøre en del konsesjoner på naturressursene våre. Intranasjonale regler rundt fordeling av fiskeressurser gir mening når mange land deler på fiskeressurser i Middelhavet, Nordsjøen og Østersjøen. Det gir mindre mening om det åpner opp for utenlandsk fiske i norskehavet. Det samme gjelder olje. Jeg er grådig her.
  2. Jeg hadde vært mer for EU medlemskap om det var et stort flertall for det i befolkningen. EU blir en enda større syndebukk om det blir tvunget over Norge. Jeg tror ikke at et simpelt flertall holder.

Det er fullt mulig å være for EU men ikke for medlemskap i EU.



Du må nesten komme med en kilde på at EU driver med fagforeningsknusing. Det er en sterk påstand.



Det å bruke saker som ikke er ferdigbehandlet som eksempel på problemer med EU skaper en hypotetisk og uproduktiv debatt hvor folk kan mene det de vil basert på hva de tror kan skje. Dessverre er det en vedvarende gjenganger i EU debatten og en uting.

Om EU er så urimelige burde vi kunne diskutere saker som er ferdigbehandlet av EU domstolene. Jeg hører gjerne om dem. Grav dem frem folkens, jeg vil lære.



Jeg syntes at argumentet "Følg våre felles lover eller så kan du ikke selge til oss" stiller sterkt. Faktisk, så er det ikke et argument engang, det er realiteten av maktbalansen vi sitter i som et knøttlite land på 5 millioner folk.

Norge vil ikke magisk trylle frem masse forhandlingsmakt fordi vi ikke deltar i EU. Og om våre 26 naboer har bestemt seg for noe, så kommer vi neppe til å klare å overstyre det.

Ikke uten konsekvenser. Ikke uten å måtte gi fra seg muligheten til å delta i markedet.


Kronikk fra professor i Europaforskning Erik Oddvar Eriksen i Aftenposten



Om du tror at de som jobber innen EU systemet er ansiktsløse byråkrat karikaturer så sier det egentlig mer om din ignoranse enn noe annet.

Jeg bryr meg om at platformer må stilles til større ansvar for konsekvenser av utrulling av maskinlæringsmodeller som påvirker samfunnet. Jeg kan gå inn på siden til Center for algorithmic transparency og se kontaktinformasjonen og bilde til alle ansatte. Eller møte dem på et Hackathon de arrangerte 10 dager siden i Brussel.

Om du vil finne en spesifikk ansiktsløs byråkrat så kan du ringe hjelpetelefonen til EU og de vil peke deg i riktig retning.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva du har fått med deg gode mann. Men hele EØS-prosjektet har pulverisert store deler av den arbeidslivsmodellen vi fra før av hadde. Bemanningsbransjens inntok i norge er et godt eksempel på historie om hvordan arbeidslivsmodellen ble ødelagt. Du må huske på det at det ikke er mange land som oprererer med tariffavtaler slik som vi har her på bjerget. Det var og på grunn av et ødelagt arbeidsliv arbeiderklassen i England lagde jordskjelv og gikk ut av EU.



Hva dokumentasjon trenger du? Tung fagfellesvurdert forskning?

Sitat av NoillStress Vis innlegg
Kanskje du kan gjøre et lite søk da før du poster neste gang?
Vis hele sitatet...
Jo, det burde og bør jeg sikkert gjøre gode mann. Det er for fort gjort når man har noe i tankene å lage en post. Men selvsagt unødvendig å ta opp for mye plass i freakforument med et utslitt tema.
Sist endret av aldarico; 12. februar 2024 kl. 21:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.