View Single Post
Sitat av Jorg Vis innlegg
For det første, det er ingenting som heter evig med strøm, her i Norge får vi tilnærmet all strøm fra vannkraft. Vannet lagres i magasiner, disse blir tomme ved høyt forbruk av strøm og lite nedbør. Dette rammer oss spesielt under kalde vintre etter tørre sommere fordi magasinene ikke har fått fylt deg opp. Dette skjedde i fjor og i 2010-2011, og strømrasjonering er langt ifra et utenkelig scenario.

Du sier også at vi øker effektiviteten på produksjon hvert år, noe som til en viss grad stemmer. Problemet er at behovet for strøm er mye større enn effektiviteten øker, blant annet grunnet elektrifisering som foregår i Norge for tiden. Strømbalansen er fremdeles positiv og vi kan eksportere kraft, men behovet øker såpass raskt at innen 2026 så vil vi være i null, og må begynne å importere strøm ved videre økt forbruk.

Strøm er forsåvidt en statlig eid ressurs, der 88% av vannkraftproduksjon vår er statlig eid. Nettselskapene er hovedsakelig eid av kommunene rundt om i landet, og transmisjonsnettet er eid av Statkraft.

Videre så snakker du om at det er så ekstremt stort forbruk av olje for å drifte vindmøller? 2000 kubikk? Norge produserte alene 122 milliarder kubikkmeter med olje i 2022. Du snakker om dråpe i havet i det store bildet.. Vindkraft vil i ekstremt mye større grad føre til et redusert behov for olje i verden, ved å tilby en ren og fornybar energikilde som alternativ til oljen.

Alt du sier om behovet for olje til vindmøller og at vi må utvikle nye teknologier og kuleløse lagre er bare tull, som jeg tidligere har poengtert ved tall. Staten bruker istedet penger på å utvikle grønn teknologi som faktisk kan hjelpe samfunnet i dette skiftet vi er i, f eks. batterifabrikker.
De lovde faktisk 15 milliarder til grønn omstilling i det siste statsbudsjettet.

Resten av det du sier er mumbo-jumbo som enten er uforståelig eller ikke verdt å svare på.
Vis hele sitatet...
_abc_ du fyller greit inn det jeg ikke vet eller får sagt, jeg liker holdningen.

Så til Jorg
Dingding.

Det nettopp det som er greia, et vannkraftverk må bygges og så må det driftes, og så lenge det driftes så slutter ikke strømmen å komme, det er som gress når det først er oppe å går, det bare kommer opp av bakken nærmest. Det som koster penger er å drift og vedlikehold, ikke strømmen. Hvem er som drifter strømnettet? og hvor mye penger koster det egentlig å drifte når det først er oppe? Jeg skal ikke si at elektrikere ikke jobber, de jobber hardt når de først må, men en elektriker med kaffen på magen beina på bordet er ikke et ukjent fenomen i industri.
Det jeg sier er at koster det egentlig så mye etter at man har satt opp et kraftverk?
Det blir ikke mindre biler så vi bygger større og bedre veier på alle manns regning så får alle bruke de fritt.
Strøm kan ikke ha en markedsverdi slik den har nå, strøm er noe vi må ha, kommer du hjem til noen og de sier at de ikke har strøm så lurer du på hvorfor, hvordan kan de leve uten strøm? er ikke det litt ubeleilig? strøm er så fundamentalt at den første tanken er ikke, har ikke du råd til strøm? Strøm begynner å bli som vann utviklede land, en menneskerett.

Du misforsto poenget mitt med vindkraft, det jeg sier er vis det var så utrolig viktig å gå grønn, hvorfor gjør vi ikke det? Hvorfor driver vi å vaser rundt grøten, det er ingenting som stopper oss i å utvikle teknologi som kan snurre rundt og produsere energi uten å støtte seg på olje.
Det jeg sier er at tenk hvis du kan ta oljen ut av vindmøller.
Oljen er bare der for smøre metaller, og så tenker du hvor mange andre steder bruker vi olje for å smøre metaller? Kan oljen byttes ut i de applikasjonene også? Da begynner vi å snakke en betydelig mengde olje som vi ikke lenger trenger å produsere.
Akkurat det ble litt avsporing, men det var mest for å poengtere hvor smått politikerne våre tenker om ting, tanken er ofte god av hjerte, men lite gjennomtenk. "typ ja! ja vi produserer strøm med vind! for det er grønt det" og det er det også, men det gir et falsk bilde av det å være grønn fordi folk flest vet ikke hvor mye olje som går i en slik, og noen vet ikke at det er olje i de engang, just sayin.
Ja det er bare dråper, men jeg er bare et menneske, forventer du virkelig at jeg alene skal løse verdens problemer? Hvor er dine forslag?

Mann, jeg tok deg rimelig seriøst helt til du skreiv at vi ikke har bruk for kuleløse lagre.
Klarer du ikke forestille deg revolusjonen det vil føre til?
Hvis ikke du har mekanisk forsåelse så er du undskyldt.
Men hvis du har peiling og du fortsatt ikke klarer du ikke forestille deg hva et friksjonsfritt lager vil gjøre med mekanisk teknologi?
Hvor er det man taper effekt i mekaniske konstruksjoner som roterer?
Er friksjon bare tull det da? alright.