View Single Post
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Nå tror jeg du svikter litt. Ta f.eks et tre.. Det har vokst fra en liten vekst på noen cm til å bli 20m høyt. På veien har det omdannet masse CO2 til cellulose, og det er da lagret i dette treet i stedet for å være i atmosfæren. Det er jo bra. Men hva skjer når dette treet faller ned og råtner? Jo, da blir all denne CO2en frigjort igjen. ALT SAMMEN

Og dette samme treet vil om dagen hver dag gjennom sitt liv omdanne CO2 til sukker og energikilde (O2 som avfallsstoff).. Men hva skjer om natten? Jo da bruker treet O2 igjen for å leve av. Ergo vil dette gå frem og tilbake uten å forandre CO2nivået noe særlig.
Vis hele sitatet...
Når treet faller ned og råtner vil CO2 bli næring for nye planter som vokser opp. Noe av det vil selvfølgelig fordampe, resten spist av småkryp, bæsjet ut, fordampe litt mer, før bæsjen blir til jødsel for nye planter. Et tre produserer mye mer O2 enn det konsumerer, så jeg står fortsatt ved min mening om at bevaring av skog er viktig i miljødebatten.

Ja? Hva mener du med det egentlig? Tror du CO2 har noe med hullene i ozonlaget å gjøre eller noe? CO2en snakker vi om fordi den påvirker drivhuseffekten og bidrar til global oppvarming. Ozonlaget derimot, brytes ned av Klor og Brom og andre giftige gasser som menneskener slapp mye ut av på 1900-tallet. Hele greien med ozonlaget ble en liten trend i miljødebatten som nå er over for lengst. F.eks hadde vi Klorfluorkarbon i en del kjølesystemer som var meget farlig for ozonlaget, og disse fikk vi stoppet og deponert. I vår tid er det ikke mye vi gjør feil ang. akkurat denne saken.
Vis hele sitatet...
Dette er et veldig bra argument som fikk meg til å lese mer om saken. Visste ikke at trusselen rundt CO2 er at det lagrer varme. Takker for informasjonen!

Som jeg har nevt tidligere er jeg ikke ignorant og har tanken på miljøet i bakhodet, men det jeg spør meg selv om er om menneskeheten bruker resusjene riktig. Burde vi heller bevilge mer resusjer til konkrete løsninger på problemene vi vet vil oppstå enn å bruke penger og arbeidskraft på noe som kanskje vil utsette problemene? Global oppvarming skjer! Hva skal vi gjøre med folket som mister hjemmene sine og blir tvunget til å flytte andre steder? Jeg har allerede lest om gigantiske menneske-skapte flytende øyer. Det er jo èn løsning. Vi kan også bygge kunstige savanner og økosystem i ørkener. Er det en sjanse for at økt temperatur og vannstand vil føre til en økende menge nedbør som kanskje vil falle over steder det i dag ikke er vegetasjon?