View Single Post
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Hvis man lager statistikk over lønn for personer som har navn som begynner på A og navn som begynner på B, og det viser seg å være en 5% høyere lønn hos A, vil det da si at vi diskriminerer mot B? Eller er det andre faktorer enn kjønnet i seg selv som spiller inn.

Og hvordan «justert» man tall mot utdanning egentlig, og hvor pålitelig blir resultatet da?
Det er mange andre ting som spiller inn på arbeidsforholdet enn formell utdannelse.

Det er veldig mange faktorer som spiller inn på lønnen din, mange flere enn statistikken kan «justere» for.

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg tenkte så snevert som at det er lik lønn for likt arbeid uavhengig av kjønn. That’s it.
Men som *pi skrev over her så er det så sinnsykt mange nyanser i et familieliv som spiller inn som selvfølgelig går mye hardere inn på kvinnen enn på mannen.
Innlegget hans i seg selv ga meg mye mer innsikt i saken enn statistikken.
Vis hele sitatet...
Takk for det. Det er viktig å ikke overforenkle når man skal dra konklusjoner om årsaker i komplekse spørsmål. Det sagt, for å finne ut om det faktisk er en forskjell, så er det ikke noen annen måte å finne ut det på enn statistikk. Og ja, korrelasjon er ikke lik kausalitet, og det er mange variabler som kan spille inn. Det er derfor statistikk er et eget fagfelt, og folk som forsker på samfunnsspørsmål har utdanning i metodene man bruker for å avdekke sånne sammenhenger.

Hvis en rapport som direkte omhandler spørsmålet, skrevet av Institutt for samfunnsforskning basert på tallmateriale fra Statistisk Sentralbyrå, ikke er en solid kilde, så skjønner jeg virkelig ikke hva som er det. Hvis man avfeier det, så kan jeg ikke forstå annet enn at man ikke vil ha informasjon.
Sist endret av *pi; 26. januar 2022 kl. 13:33.