View Single Post
Altså du skrev i en annen tråd:
Sitat av Behring09 Vis innlegg
Heihei. Jeg er en 20 år gammel gutt som har testa litt forskjellig, fikk nylig diagnosene; paranoid schizofreni, ptsd og dyssosial personlighetsforstyrrelse.. har fått utskrevet seroquel depot 300mg tabletter, stod at dem ikke måtte knuses/deles så jeg måtte jo såklart prøve, og tok først 2 seroquel og knuste og droppa, fikk en helt syk opplevelse når jeg halvsov.. nå i kveld knuste jeg 3 stk (100mg over dosen som er anbefalt pr døgn) altså 900mg seroquel, så er spent på hva som vil skje i natt... noen andre som har eksprimentert med Seroquel?

Moderator bes flytte tråden om feil forum

Mvh K.I Behring
Vis hele sitatet...
Altså du er paranoid schizofren. Det er en solid hypostese, som en del av medisineringen mot psykoser virker på. Det er, at psykosene kommer av, at det er alt for mye dopamin i den frontale hjernebarken (på dialekt skallebrasken). Antipsykotikaens virkning på hjernenivå, er at den senker nivået med dopamin i hjernen. Det er ønskelig, at vi hadde hatt medisin som bare virket i skallebrasken, men det har vi ikke (etter det jeg vet). Antipsykotikaen virker over hele hjernen. Du har også en annen sykdom, med navn Parkinson. Denne blir/ble også ofte kalt skjelvesyken. For at du mister det meste av bevegeligheten etter vert, bortsett fra skjelvinger. Dette kommer av, at vevet i hjernesentre med navnet substantia nigra dør. Disse hjernesentrene (som sitter ikke langt unna hjernestammen rett inn for ørene) bruker da i hovedsak dopamin til å styre motorikk. Parkinsonpasienter fikk/får en medisin, som heter L-Dopa. Dette er forløperen til dopamin, da ferdig dopamin ikke kan gå fra blodbanen og inn i hjernen. Når denne medisinen kom, så kunne parkinsonpasienter, som hadde kanskje sittet i en rullestol i 10 og 20 år plutselig gå igjen. Men etter en tids bruk, så får en ganske ville bevegelser.

Tilbake til poenget. Schizofrene pasienter, som har blitt medisinert lenge med atipsykotika og gjerne overdosert, får symptomer som parkinson. Dem sitter og skjelver. Parkinsonpasienter som har overdosert med L-Dopa, havner en del ganger inn på akutten med symptomer som schizofreni. Altså mengden dopamin i hjernen har tydeligvis noe med begge lidelser å gjøre. Der schizofreni tydeligvis har noe med for mye dopamin i en del eller noen deler av hjernen.
Amfetamin øker utskillelsen av dopamin og noradrenalin (noradrenalin = norepinephrine på engelsk). Så hvis du i det minste har respekt for din schizofreni, og ønsker å gjøre omfanget av denne sykdommen minst mulig? Så slutter du med amfetamin asap!