View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Når alt er ferdig, så ender det vel opp på drøye 60% tipper jeg.
Av 25 l sats så blir det 3-4 l ferdig vare på 40%
Jeg kaster alltid de første dl, for her er det metanol, og gidder heller ikke bry meg om tails.

Eplesprit/calvados får du hvis du lager sats av eplejuice av god kvalitet, ikke konsentrat.
Når du destillerer, så burde du bytte oppsamlingsglass ganske ofte, for smaksbildet endres underveis i prosessen.
Når du er ferdig, så er det tid for blending av de forskjellige fraksjonene.
Kjøp gjerne noen biter med eik fra Stilldragon.com for mer kompleks smak.

Om du bare er ute etter en billig fyllekule, så er det sukker, vann og gjær som gjelder, men da må spriten renses gjennom et aktivt kullfilter for å bli drikkendes.

Ikke glem risikoen ved å bestille et sånt apparat på nett da, det er ikke lov å eie et destillasjonsapparat i Norge.
Vis hele sitatet...
Hvis du kun får ut 60% og 3-4l nedblandet til 40% av 25 liter sats så har du et svært dårlig apparat, og svak sats.

Trenger heller ikke å ta ut flere desiliter av det første som kommer, 1-2dl holder. Dette kan forsåvidt også drikkes men anbefales ikke da det smaker og lukter jævlig.

Hvis du lager sprit av sats på sukker og gjær så trenger den ikke nødvendigvis å siles, alt kommer ann på type apparat å selve kokeprosessen. Har ei vm kolonne å spriten som kommer ut er helt nøytral og siling er ikke nødvendig.

Vanlig komfyr kokeplate anbefales ikke da disse som regel er termostatstyrt slik at du vil ende opp med støtkoking noe som bør unngås for best mulig resultat.