Tråd: Blitt kristen
View Single Post
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg

Selv om en religiøs opplevelse gir en god følelse så betyr ikke dette at det er noe positivt.
Det er ikke mange som støtter heroin selv om alle som bruker det skryter nådeløst av følelsen det gir deg.
Vis hele sitatet...
Som vel ble kraftig understreket i bloggen til Sam Harris, en av de fremste ateistiske forkjemperne i den vestlige verden og som har fordypet seg i Buddhisme og mindfullness. Som med alt annet har medaljen en bakside, men du legger jo opp til at alt ved religion bare er negativt uten engang å vite hva det går i. Som han sier på slutten:

"Most secular people cannot begin to imagine what a (truly) devout Muslim feels. They are blind to the range of experiences that would cause an otherwise intelligent and psychologically healthy person to say, “I will happily die for this.” Unless you have tasted religious ecstasy, you cannot understand the danger of its being pointed in the wrong direction."

For å vri litt, hvis du ikke har kjent på religiøs ekstase, så kan du heller ikke uttale deg om de positive sidene ved det.

Har det vært positivt for meg? Desidert, jeg er blitt mindre egoistisk, tenker gjennom mine handlinger i større grad og er ganske forsont med det faktum at verden ikke dreier rundt meg. det er også betydelig lettere å akseptere egen lidelse.