Tråd: Blitt kristen
View Single Post
Sitat av jonjon Vis innlegg
Boken er like utdatert som historieboka di der forsjellige mennesker skildrer andre verdenskrig. Er ganske sikker på at du kan få veldig mange forsjellige historier og måter å fortelle en histore på utfra en handling/opplevelse.
Vis hele sitatet...
Ja, og likevel tar du bibelen for god fisk?
Om bibelen bare er en vanlig bok med et budskap, hvorfor legge mer lit til denne enn andre bøker?

Sitat av jonjon
Vel vi tolker fortsatt andre ting som malerier eller andre skrifter også. Vi er ikke så smarte. Hadde vi enda vært det hadde vi nok ikke hatt denne diskusjonen
Vis hele sitatet...
Det er få som legger opp hele livet sitt rund et maleri, men greit, vi kan jo kalle bibelen for litteraturkunst i stedet for en hellig bok og behandle den deretter, som en bok, hverken mer eller mindre.

Sitat av jonjon
Det er masse som tyder på at mennesker har manipulert ting over mange hundre år for å styre masser med det. Det betyr ikke at hovedbudskapet er feil. Det er f.eks veldig mange skrifter som ligger i vatikanet, som noen har valgt at ikke skal være med i bibelen.
Vis hele sitatet...
Og hva mener du er hovedbudskapet i bibelen?
Og hvorfor tror du disse skriftene ikke er tatt med i bibelen?
Jeg er ganske sikker på at skriftene ikke passet med det synet som var ønskelig, og derfor ble utelatt

Sitat av jonjon
Hvorfor de fikk så dårlig informasjon? Av hvem? Tror du gud dikterte bibelen som noen dikterer et brev?
Vis hele sitatet...
Det er mange som hevder det i større eller mindre grad, men jeg tror ikke på gud, så nei, jeg tror innholdet i bibelen er hentet fritt ut fra fantasien på forskjellige mennesker.

Sitat av jonjon
Nok om det, vi kommer neppe noen vei alikevel. Diskusjonen holdes for fullt av hoder som er mer kapable enn våres.
Vis hele sitatet...
Hvorfor hevder du flere ganger at det ikke er noe vits å diskuter, men fortsetter likevel?
Jeg kan forsåvidt være enig, da jeg til dags dato, ikke har møtt en eneste religiøs person som er villig til å ta inn over seg evolusjonsteorien og hvilke implikasjoner det gir.
Sist endret av Veggen; 9. januar 2014 kl. 01:25.