View Single Post
Sitat av hideout Vis innlegg
Org.krim gruppa det snakkes om har holdt med på norges dyreste etterforskning de siste 3 åra og, kan alltids ha noe med saken og gjøre. Men det blir i mine øyner superharry og bruke -EVIG- med millioner på en dopingetterforskning når Bergen flommer over av utenlandske heroinselgere og all kriminalitet som oppstår i kjølevannet av det.
Vis hele sitatet...
Du belyser jo problemet, jeg vet ikke hvordan saken "din" ble oppdaget men om en patrulje har startet opprulling så må politiet fullføre saken hvis ikke vil jo de misstenkte gå fri/få strafferabatt pga lang behandlingstid og beviser forspilles.
Ved å be patruljene tone ned beslagene vil man kunne få tid og spillerom til å ta ut de store fiskene, noe som er umulig om det kontinuerlig renner inn små og mellomstore saker som ikke direkte truer menneskeliv og sikkerheten i samfunnet.

Så selv om løsningen egentlig burde vært mer penger til politiet ble det en nødløsning hvor man prøvde å prioritere andre saker.

Om politiet gjorde store beslag uten å ha nok folk til å etterforske sakene vil man ende opp med nettverk som står i stor gjeld, kun enkelte deler av nettverkene blir tatt og enkelte går fri.
Da skal jeg garantere at det ville blitt flere oppgjør i nettverkene og det kan fort bli en verre situasjon for Bergens befolkning.

I miljøet jeg vokste opp i ville det fort blitt stygt om noen ble tatt med større partier hvor kun noen av medlemmene ble tatt og enkelte fikk lav straff pga lite ressurser hos politiet.
Det er fort gjort at noen blir beskyldt for å tyste eller samarbeide med politiet.

Så det virkelig store spørsmålet er hvem de egentlig har gått etter, om det viser seg at de har gått for brukerne og ikke selgerne for å få bedre tall i statistikken sliter de litt. Men om de kan vise til større saker som har hatt behov for mye ressurser så ser jeg ikke helt hva som er problemet (annet enn at politiet trenger mer penger).