View Single Post
Jeg mener at det bør være lov å si akkurat hva som helst, men at det er mye man ikke burde si.
Jeg mener for eksempel at det skal være lov å ytre verbale trusler, som «Nå kommer jeg og dreper deg», men jeg synes det er like selvfølgelig at den som mottar denne trusselen kan anmelde denne trusselen til politiet, dersom vedkommende tar trusselen på alvor og føler seg truet.

For vi er jo enige om at det å drepe noen ikke er greit?
Da må det også være greit for politiet å reagere dersom det er fare for at en drapstrussel er reel og med sannsynlighet vil bli gjennomført.
Det kan jo ikke være slik at om politiet mottar en en telefon fra en person/gruppe som føler seg truet, så kan de ikke reagere før trusselen er blitt en handling.
Først må politiet gjøre en vurdering på hvor alvorlig de mener trusselen er, og dersom vedkommende som kommer med trusselen blir arrestert, er det opp til retten å avgjøre om det skal deles ut straff eller ei.
Og om man blir straffet etter at man har kommet med en trussel, så er det ikke ytingen i seg selv man blir straffet for, men for handlingen man truet med å gjennomføre, etter at retten har funnet det tilstrekkelig trolig at trusselen ville blitt utført.

På lik linje bør også rasistiske ytringer være lovlig, man burde selvfølgelig holde seg for god til å komme med rasistiske utsagn, men ytringen i seg selv bør ikke være straffbar.
Om noen føler seg støtt av det som er blitt sagt, ja så bør man kunne anmelde dette også, og om det er grovt nok, vil det kunne havne i retten.
Blir man straffet etter å ha sagt noe rasistisk, så er det på grunnlag av den skaden som har skjedd (for eksempel psykiske påkjenninger) som følge av ytringen, ikke ytringen i seg selv.

Ta for eksempel mobbing, dette er noe som ofte foregår verbalt, og full ytringsfrihet betyr ikke at verbal mobbing skal være lov, da mobbing blant annet er svært ødeleggende og vondt for mobbeofferet.
At man får konsekvenser fordi man er en mobber, betyr ikke at vi ikke har ytringsfrihet, det betyr at den type oppførsel ikke er akseptert.

Når man forbyr enkelte ytringer og straffer folk utelukkende på bakgrunn av hvilke ord som er brukt, da beveger man seg i farlig farvann.