View Single Post
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Coffeeaddict Vis innlegg
Så vist jeg sier "brødre, meld dere til hæren, vi har muslimer å drepe" går det bra, men vis en pakis sier "brødre, fest sprengstoff rundt dere, vi har vanntroer å drepe" burde pakisen fengsles?
Vis hele sitatet...
Vel, touchè om det med vanskelig sak, dette blir veldig gråsone. Personlig mener jeg en slik vervingstaktikk burde få noen form for konsekvenser uansett tilfelle (vet ikke akkurat hvilke konsekvenser, men konsekvenser), man kan vel kanskje si at hæren er hæren, mens det ville vært en muslimsk geriljagruppe om begge skjedde i Norge, og motsatt om det skjedde i ett ekstremmuslimsk land, så det skiller dem.

Personlig er jeg mer tilbøyelig til at om det ene er lov, burde det andre også være det.

Sitat av Coffeeaddict Vis innlegg
"hvis du gir noen penger etter at de truer dem til seg har de jo ikke gjort noe ulovlig, siden de ikke la en finger på deg"
Der kommer en reel problematikk. men du ga jo pengene selv... De tok det ikke. Hva om de ikke sa et ord, men du "følte" deg trua og ga dem pengene? blir det også ulovlig etter din mening?
Vis hele sitatet...
Hvis de ikke ga noe signal om at de hadde tenkt å skade meg, så nei. Hva som er "signal" må nesten regnes ut i fra kontekst, hvis de kommer opp i trynet på meg om gjør den "penge"-håndbevegelsen mens de flekser muskler og ser stygt på meg, så er det vel en trussel. Jeg føler jeg må påpeke at å være redd for "sosiale konsekvenser" (eller "shaming") ikke er grunn til å kalle det en trussel, det vil kun være (i mine øyne) når noen skal, eller impliserer sterkt at de skal skade deg (fysisk eller mentalt).