View Single Post
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Coffeeaddict: hvem diskuterer du egentlig mot? For jeg kan ikke huske å ha sett noen argumentere for at "moralsk" gale (moral brukt løst her, du skjønner hva jeg mener) meninger skal være ulovlig, kun ytringer som kan resultere i skade. Og da snakker vi ikke om hva den du "sier i mot" gjør heller, hvis du tegner Muhammed og en ekstremist bomber Oslo, burde ikke å tegne Muhammed være ulovlig. Derimot burde en ekstremist som sier han blir å sprenge Oslo om noen i Norge våger og engang sketche Muhammed bli arrestert, for da har han truet noen.

For å være helt klar mener jeg at du burde ha lov å si: "jeg synes alle negere burde skytes", mens "dere burde alle skyte en neger i dag" og "jeg skal drepe deg din negerjævel" (i en kontekst hvor det er klart at det ikke er ett "vennskapelig" utsagn) ikke burde det. For det første er en mening, det andre er en oppfordring. "Jeg skal drepe deg" er heller ikke en mening, det er en trussel.

Konsekvensen av absolutt frihet er jo at emosjonell manipulasjon ("går du ut den døra nå dreper jeg meg selv!") og utpressing (hvis du gir noen penger etter at de truer dem til seg har de jo ikke gjort noe ulovlig, siden de ikke la en finger på deg).