View Single Post
Sitat av Xasma Vis innlegg
Vennligst ta med deg stråmannen til en annen åker. Som jeg sa, må vi skille mellom akseptable og straffbare handlinger, det er ikke to ting av samme sak.

Om du synes det er bedre at dødstrusler går i det stille bak din rygg, får være din preferanse, men da har du heller ingen mulighet til å si imot slike ytringer. Graven åpner dessverre ikke for å svare på ting som ble sagt bak ens rygg før truslene ble utført, så hele argumentet ditt faller på sin egen urimelighet. Heller redd med mulighet for å svare for seg enn død, vil jeg påstå.
Vis hele sitatet...
Gav ved et feiltrykk et kvalitetspoeng der. JEg skjønner ikke helt hva som er stråmann. Mener du at trusler på liv og helse bør være lovlig eller mener du at trusler på liv og helse ikke bør være lovlig?

Om noen virkelig tenker å utføre en ulvolig handling som e.g. drap - så er jeg tilbøyelig til å tro at en slik person vil drite i om det ulovlig å true med drap.

Folk truer folk med drap/voldtekt etc. for å få folk til å holde kjæft. For å ta fra dem ytringsfriheten. Det er jo nettopp pga trusler at mange mennesker avstår fra å benytte sin ytringsfrihet. Jeg har fremdeles store vansker med å fatte hva som er så fantastisk bra med å tillate drapstrusler (eller å true med andre ulovlige handlinger) som en lovlig form for ytring. Jeg tror det tvert imot fører til at ytringsfriheten taper.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
For å følge opp Xasmas kommentar litt: hvis du begrenser ytringsfriheten og innfører sensur, så fratar du deg selv muligheten til å møte meninger du ikke liker. Hvorfor vil du frata deg selv denne muligheten?
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke nødvendigvis for blasfemiparagrafen eller at det skal være ulovlig å med alle slags rasistiske ytringer.

Men jeg er 100% imot at det skal være lovlig å komme med trusler på liv og helse.

Hvis noen truer meg med f.eks drap - så er det å gå for langt. En slik person bryter loven. Det er helt greit for meg. Han kan omforme sine meninger til å si at han misliker meg veldig veldig sterkt etc. Fett nok. Han kan si jeg er stygg i trynet og at han blir kvalm når han ser meg.. Helt greit. Men om han sier at han skal sette en leiemorder på saken og drepe meg iløpet av pågående måned - så er det selvsagt ikke akseptabelt. Jeg vil ha meg frabedt at det er helt greit å komme med slike trusler.
Sist endret av Bearass; 14. april 2015 kl. 22:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.