View Single Post
Sitat av Coffeeaddict Vis innlegg
Bør ytringsfrihet avgrenses?
Vis hele sitatet...
Etter min mening, nei. Mye av grunnsteinen til å bygge et sunt samfunn er å sørge for at alle kan få komme med meninga si, uansett hvor lite relevant den måtte være. Det kan komme gode idèer der man minst venter det.

Sitat av Coffeeaddict Vis innlegg
Kan denne friheten avgrenses uten å ødelegge meningen med frihet?
Vis hele sitatet...
Jeg liker å tro at alt henger sammen, men det er jo klart at hvis det dreier seg om en samtale om betongkonstruksjoner, så er det lite relevant at man begynner å snakke om katter og hunder. Så noen regler kan kanskje være på sin plass.

Også hvis det er snakk om svært intrikate problemstillinger, så kan det være relevant med regler for å holde fokuset på temaet.

Sitat av Coffeeaddict Vis innlegg
Hvilken grenser har vi her til lands, og burde vi ha mere eller mindre begrensning?
Vis hele sitatet...
I Norge er det vel ganske fritt, men man får kommentarer slettet i de fleste medier hvis de er for provoserende eller svært irrelevante. Leser av og til også om folk som er frustrerte fordi de får svarene sine slettet (forskjellige medier), selv om de selv mener de ikke har brutt reglene. Det gjør meg litt forundret.

Eventuelle konsekvenser av å begrense/frigjøre retten til å ytre meningen sin?[/quote]

I verste fall, så skaper det innesluttethet og at man hemmer utvikling. I beste fall, så holder det fokuset på det aktuelle temaet og man får en mer meningsfull diskusjon. Dette er nok en balanse som diskuteres og reguleres nøye hos de som har ansvar for åpne medier.