View Single Post
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Coffeeaddict Vis innlegg
Så det blir ulovlig å si at vi skal knuse motstanderen? selv i en bokse kamp?
Vis hele sitatet...
Ja, la oss for all del gå inn i usakligheter som vi begge vet jeg ikke mente...

Man tar selvsagt hensyn til kontekst. Det er ikke ulovlig å si at jeg skal knuse deg i ett heftig parti sjakk, men det er ulovlig at jeg kommer truende opp til deg å sier jeg skal knuse trynet ditt i asfalten.

Sitat av Coffeeaddict Vis innlegg
hva om vi var i et tidspunkt hvor staten var veldig undertrykkende og vi slet under strenge forhold som vi mente var urettferdige;
ville vi ha akseptert at vi ikke fikk samlet oss og si kontroversielle ting som oppfordrer til vold og kanskje skadde på regjeringen for å gjenopprette friheten?
Vis hele sitatet...
Sett bort i fra at en sånn stat neppe ville gitt oss ytringsfrihet, så er vel statskupp strengt tatt ulovlig, uansett hvor "rett" det er. Du kan ikke styrte regjeringen med lovens velsignelse.


Sitat av Coffeeaddict Vis innlegg
Det finnes selvsakt ingen klar grense på hvor min og din frihet starter og slutter. Dette skaper mange grå soner.
Vis hele sitatet...
Derfor har vi lover å bruke som "guidelines" når vi vurderer det.

Sitat av Coffeeaddict Vis innlegg
Jeg mener at en fint kan samle seg i grupper og brøle så lenge man brøler på de som ikke er main stream.
Å true med krig og å kalle politiske men fra andre land for terrorister kan bli sett på terrorisme og rasisme av andre enn deg selv, men er generelt akseptert å si så lenge man ikke fornærmer feil person.
Vis hele sitatet...
Du vil aldri få "mainstreams" velsignelse for å si og oppfordre til hva du vil uten konsekvenser. Du kan bli utstøtt, men ingen har lov å slå deg for det eller hive deg i fengsel. Du er også fri til å foreslå krig mot ett land.

Sitat av Coffeeaddict Vis innlegg
Der prøver jeg å illustrere at friheten min tråkkes over om jeg er tilfeldigvis en Muslimsk ekstremist med Nazistiske tanker. Jeg vil da bli trakassert, forfulgt og diskriminert for mine meninger fordi de ikke er main-stream
Vis hele sitatet...
Det blir det jo ikke, du er fri til å argumentere for at Norge skal innføre sharialover, men du har ikke lov å si at du får 100 bomber til å gå av på taktiske plasser i Oslo om Norge ikke innfører sharia.


Sitat av Coffeeaddict Vis innlegg
Jeg mener absolutt ikke at noens rettigheter skal stå høyere enn andres, men det stikk motsatte; på lik linje.
Har du lov å si at det jeg har en stygg personlighet av en Nynazist, at jeg er en forvirra inder eller en rasistisk same, skal jeg få lov til å tegne Mohamad, synge om å bombardere Paris og skrive om fordelene med å henge jøder.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Du er fri til å synge om å bombe Paris, men du er ikke fri til å faktisk bombe Paris, eller true med å bombe Paris. Du har også lov å tegne Muhammed og skrive 7 bøker om hvor mye bedre ting hadde vært om vi hengte jøder, men du kan ikke forvente folk skal like deg for det, eller ikke argumentere mot deg, eller ikke påstå at de ikke liker holdningen din.



Sitat av Coffeeaddict Vis innlegg
Hvorfor skule de bli anarki? det betyr ikke at en får lov til å drepe.... Per idag kan mafiaen fint bruke utrykk som "kommer ikke pengene før på fredag, blir det konsekvenser", "best for deg dette er skikkelig varer".... eller?
Blir ikke noe forskjell på å sensurere ord som "kommer ikke pengene før på fredag, dreper vi deg" eller "Vi henger deg om dette ikke er skikkelig varer.", det er ikke selve ordene som er farlige med mafiaene, det er handlingene de gjør.

Tror ikke en slik frihet vil få alle til å true hverandre, man kan fint snakke stygt om hverandre uten å bruke ulovlige begrep, det jeg mener er at vist en starter med å forby vise begrep kan det fort utvikle seg til noe undertrykkende motorikk i politikken.
Vis hele sitatet...
Scenario: Det kommer 6 svære karer opp til deg på åpen gate, og sier "Gi oss alle pengene dine ellers dreper vi deg!", politiet kan ikke arrestere dem fordi de bare brukte ytringsfriheten sin. Inntil de faktisk prøver å drepe deg så har de ikke gjort noe galt, ville du virkelig risket at de bløffet? Dette og mer kan mafiaen gjøre da.