View Single Post
Denne saken fikk meg til å tenke:
http://go.dagbladet.no/go/e/main_pos...riks/16094833/

Det er veldig populært å påstå at kvinnen overhodet ikke har ansvaret for voldtekter, og å fordømme utspill som dette. Min påstand er at den holdningen ikke står i stil vår holdning til all annen kriminalitet og er altfor unyansert.

Jeg skal forsøke meg med en analogi. Jeg har blitt frastjålet ting ved flere anledninger. Det suger. Et par av gangene har jeg derimot tatt skikkelig selvkritikk. Legger man fra seg mobiltelefonen på stuebordet og går fra den, så tar man en risk. Jævelen som stjæler den har ansvaret, men jeg blir fortsatt sur på meg selv fordi jeg tok en unødvendig risiko.

Noen av voldtektene som skjer faller inn under samme kategori. Gjerningsmannen fortjener fortsatt grisebank, men personen som tok risken burde fint ta lærdom av det. Sovner man på senga på soverommet på fest hos en person man ikke kjenner tar man en risiko. Jeg skulle virkelig ønske det ikke var sånn, men realitetene er som de er. At man ønsker at de var annerledes hjelper ikke.

Noen damer burde dermed ta mer ansvar for å minske risikoen for at skit skjer. Det burde være mer kultur for å følge damer hjem (uten å forvente pulings, selv om det er en glimrende sjekkemulighet). og det burde være mer kultur for at damer skal beskyttes. Kriminalitet skjer overalt, fordi mennesker er ikke perfekte. Dette er sånn det er.

Jeg skulle virkelig ønske det var mer nyansert fokus på hvordan forebygge og forhindre voldtekt, mindre demonisering av menn generelt (og jeg ønsker de som voldtar alt vondt, men jeg tror ikke demoniseringa er spesielt konstruktiv) og mye, mye større konsekvenser for de som kommer med beviselig falske annmeldelser.

Synspunkt til dette?
Sist endret av DumDiDum; 7. april 2011 kl. 13:53.