View Single Post
Sitat av Sigur80 Vis innlegg
Jeg skal ha en assistent i skolen, og [...]
Vis hele sitatet...
Bare av nysgjerrighet, hvorfor er det så viktig for deg å unngå gravide? Jeg vet ikke helt hva du mener med å ansette en assistent til skolen; skal du som elev ansette en assistent for deg selv, eller jobber du med HR i skolen? Hvis sistnevnte burde du virkelig ikke ha trengt å spørre om dette, men det er en annen sak. Uansett er det skolen, det vil si det offentlige, som betaler. Så hva har det å si for deg om hun er gravid? Lider du, personlig, noe økonomisk tap av å ha en gravid ansatt? Nå skal det sies at støtteordningene fra det offentlige er så gode at selv ikke små bedrifter lider særlig tap om en av de ansatte får barn, selv om en del middelaldrende hvite menn inett hevder at babyer og kvinner er arbeidslivets undergang. Men det er jo også en annen diskusjon. Uansett, det er uproblematisk om en ansatt får barn i vår tid.

Videre, om hun så var gravid, og du ansetter en annen kvinne uten synlig babykul på magen, hva skal du da gjøre når hun senere forteller at hun er ventende? Du ser ikke at hun har et foster inni der før det har gått noen måneder. Og, om du så visste med 100% sikkerhet at hun ikke var gravid, så er hun jo bare et ligg unnå bli det. Jada, med mindre hun har passert overgansgalderen, selvsagt - men "ufaglært assistent" skriker jo ikke akkurat etter seniorer. Skal du safe og ansette en mann, da? Vær klar over at han har lovfesta rett til pappaperm, da...

Dette med unger og ansatte slipper du som arbeidsgiver bare ikke unna. Du kan ikke unngå det, men heldigvis er det ikke noe problem om det skjer. Med det i mente klarer jeg bare ikke å se hva du har å tjene på å diskrimminere her. Som de andre har påpekt har du i tillegg ganske mye å tape. Så hva er egentlig opplegget ditt?

PS: Forventer du seriøst 20 søkere? Hva slags stilling er egentlig dette?