View Single Post
Er i samme posisjon som deg, er 20 år.. Har 2 år med byggfag men fant ut iløpet av 2. året på vgs at jeg ikke ville bli det jeg utdannet meg som. I tillegg søkte jeg som lærling på en drøss av snekker-bedrifter i byen uten hell. Har vært innom nav, de sendte meg på diverse kurs, men likevell er det ekstremt vanskelig å få jobb når man ikke har arbeidserfaring. Nå, flere år etter jeg har avsluttet skole husker jeg jo såklart ingenting fra det jeg en gang lærte, så har ingenting å by på annet enn at jeg er veldig arbeidsvillig og kan jobbe 1-2 måneder uten lønn bare for å vise at jeg er en stå-på kar.

Skulle egentlig vært lovpålagt å gi vgs-elever som går yrkesfag en lærlingeplass etter endt skolegang.
Kan heller ikke sitte meg tilbake på skolebenken, for det vil være en enorm påkjenning psykisk for meg, da jeg gikk gjennom et utfrysningshelvette i 2 år på vgs. Koselig å gå på dassene i friminuttene å skrike for man ikke har noen venner og har vanskeligheter med å få venner. Uansett, anbefaler deg bare å prøve OVERALT. Selv har jeg vært hos snekker-bedrifter, murer og flislegger-bedrifter, Maskinfører-bedrifter (har kompetansebevis innen diverse maskiner), ventilasjons og blikkenslager-bedrifter, Dekkmann og diverse andre steder. Ring på telefon til bedriften og spør "Hei, heter Peter, er 21 år og kommer fra Østfold. Lurte på om dere trenger folk/hjelpearbeidere?"

90% blir å si nei, men man må bare prøve til man kommer til den 10% hvor noen sier Ja og tar deg inn til en prat. Oppdaget på min ferd som jobbsøker at et intervju ofte består i at arbeidsgiver tar deg inn til en prat og ser hvordan du er som person, sosialt sett. Virket nesten som de ikke brydde seg så mye om hva man hadde gjort tidligere. Er du hyggelig, morsom, ser ut som en arbeidskar og folka ellers i bedriften får sansen for deg får du mye lettere jobb.


Drit i NAV-jobbene. Stillingene på Nav er bare tull å prøve på etter min mening. Er 1000 andre som er mer kvalifisert som også søker på samme stilling, og da kommer du og jeg automatisk nederst på listen til å engang få et intervju. Søk på bedrifter som ikke har utlyst noen stillinger.. Og ikke si noe om at du har Adhd, slikt kan evt. komme frem senere når du har fått fast stilling og folk liker deg.

Håper noe av mine erfaringer er til hjelp!
Sist endret av Oterhals; 3. september 2011 kl. 14:00.